Title: | Inteligencia emocional en adolescentes tardíos en la Unidad Educativa Octavio Cordero Palacios de Cuenca en el periodo 2019-2020 |
Authors: | Nugra Cueva, Nicole de la Nube Quito González, Gladys Amanda |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pacheco Salazar, María de Lourdes |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | nicole_nugra@hotmail.com amandag3012@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Inteligencia emocional |
Keywords: | Psicología Clínica Emociones Cantón Cuenca Adolescentes |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 61 Psicología |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 6106.03 Emoción |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 6102 Psicología del Niño y del Adolescente |
Issue Date: | 18-Nov-2020 |
metadata.dc.format.extent: | 45 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSC;165 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Emotional Intelligence (EI) is defined as the ability to access or generate feelings that
facilitate the thought process and regulate the emotions that promote an emotional and
intellectual growth. During their adolescence, young people look for their identity, they learn
to put into practice values that have been assimilated and developed throughout abilities,
process that will lead them to become responsible adults. This paper follows a nonexperimental cross-sectional research design. It has a descriptive explanatory purpose, which
is quantitatively focused. Its general objective is to describe the levels of the dimensions of EI
according to the sociodemographic variables of late teenagers of Unidad Educativa Octavio
Cordero Palacios from Cuenca. The studied sample was conformed by 117 students selected
from the evening baccalaureate section of the high school. a sociodemographic form, and the
WLEIS-S scale were used as the evaluation instruments, which allowed the measurement of
interpersonal, intrapersonal dimensions of perception, as well as the use and regulation of the
emotions among the tested subjects. The inclusive-exclusive criteria used for this study were
the following: selected subjects must be between 15 and 19 years old, and they must be
registered as a student of the evening baccalaureate section of this high school. In general terms,
the results indicate that a considerable number of students show a low level of EI. In
conclusion, the studied subjects show signs of emotional instability. This, added to the fact that
the subjects are going through their adolescence, stage characterized for being full of changes
and difficulties. |
Description: | La Inteligencia Emocional (IE) se define como la habilidad para acceder o generar
sentimientos que faciliten el pensamiento y regulen las emociones que promueven un
crecimiento emocional e intelectual. En la adolescencia, los jóvenes buscan su identidad,
aprenden a poner en práctica valores asimilados y desarrollados mediante habilidades que les
permitirán convertirse en adultos responsables. Esta investigación sigue un diseño no
experimental de corte transversal, tiene un alcance descriptivo explicativo el cual se enfoca
cuantitativamente, su objetivo general es describir los niveles de las dimensiones de IE según
las variables sociodemográficas de los adolescentes tardíos de la Unidad Educativa Octavio
Cordero Palacios de Cuenca. La muestra estudiada se conformó de 117 estudiantes del
bachillerato sección vespertina. Los instrumentos utilizados en el estudio fueron: ficha
sociodemográfica y la escala WLEIS-S, la cual permitió medir las dimensiones de percepción
interpersonal, intrapersonal, uso y regulación de las emociones. Los criterios de inclusión que
guiaron el presente trabajo: adolescentes entre 15 a 19 años de edad, estudiantes matriculados
en I, II y III de bachillerato sección vespertina. En términos generales, los resultados indicaron
que un considerable número de estudiantes presentan nivel bajo de IE. Se puede concluir, que
los sujetos estudiados presentan signos de inestabilidad emocional, a esto se agrega que los
participantes están atravesando la adolescencia, una etapa llena de cambios y dificultades como
factor agravante |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Clínica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35040 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|