Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35040
Title: Inteligencia emocional en adolescentes tardíos en la Unidad Educativa Octavio Cordero Palacios de Cuenca en el periodo 2019-2020
Authors: Nugra Cueva, Nicole de la Nube
Quito González, Gladys Amanda
metadata.dc.contributor.advisor: Pacheco Salazar, María de Lourdes
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: nicole_nugra@hotmail.com
amandag3012@hotmail.com
metadata.dc.subject.other: Inteligencia emocional
Keywords: Psicología Clínica
Emociones
Cantón Cuenca
Adolescentes
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 61 Psicología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6106.03 Emoción
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6102 Psicología del Niño y del Adolescente
Issue Date: 18-Nov-2020
metadata.dc.format.extent: 45 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;165
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Emotional Intelligence (EI) is defined as the ability to access or generate feelings that facilitate the thought process and regulate the emotions that promote an emotional and intellectual growth. During their adolescence, young people look for their identity, they learn to put into practice values that have been assimilated and developed throughout abilities, process that will lead them to become responsible adults. This paper follows a nonexperimental cross-sectional research design. It has a descriptive explanatory purpose, which is quantitatively focused. Its general objective is to describe the levels of the dimensions of EI according to the sociodemographic variables of late teenagers of Unidad Educativa Octavio Cordero Palacios from Cuenca. The studied sample was conformed by 117 students selected from the evening baccalaureate section of the high school. a sociodemographic form, and the WLEIS-S scale were used as the evaluation instruments, which allowed the measurement of interpersonal, intrapersonal dimensions of perception, as well as the use and regulation of the emotions among the tested subjects. The inclusive-exclusive criteria used for this study were the following: selected subjects must be between 15 and 19 years old, and they must be registered as a student of the evening baccalaureate section of this high school. In general terms, the results indicate that a considerable number of students show a low level of EI. In conclusion, the studied subjects show signs of emotional instability. This, added to the fact that the subjects are going through their adolescence, stage characterized for being full of changes and difficulties.
Description: 
La Inteligencia Emocional (IE) se define como la habilidad para acceder o generar sentimientos que faciliten el pensamiento y regulen las emociones que promueven un crecimiento emocional e intelectual. En la adolescencia, los jóvenes buscan su identidad, aprenden a poner en práctica valores asimilados y desarrollados mediante habilidades que les permitirán convertirse en adultos responsables. Esta investigación sigue un diseño no experimental de corte transversal, tiene un alcance descriptivo explicativo el cual se enfoca cuantitativamente, su objetivo general es describir los niveles de las dimensiones de IE según las variables sociodemográficas de los adolescentes tardíos de la Unidad Educativa Octavio Cordero Palacios de Cuenca. La muestra estudiada se conformó de 117 estudiantes del bachillerato sección vespertina. Los instrumentos utilizados en el estudio fueron: ficha sociodemográfica y la escala WLEIS-S, la cual permitió medir las dimensiones de percepción interpersonal, intrapersonal, uso y regulación de las emociones. Los criterios de inclusión que guiaron el presente trabajo: adolescentes entre 15 a 19 años de edad, estudiantes matriculados en I, II y III de bachillerato sección vespertina. En términos generales, los resultados indicaron que un considerable número de estudiantes presentan nivel bajo de IE. Se puede concluir, que los sujetos estudiados presentan signos de inestabilidad emocional, a esto se agrega que los participantes están atravesando la adolescencia, una etapa llena de cambios y dificultades como factor agravante
metadata.dc.description.degree: 
Psicóloga Clínica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35040
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulacion.pdfVersión presentada (texto completo)3.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00