Title: | Language-driven CLIL: developing written production at the secondary school level |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Language-Driven CLIL: Developing Written Production at the Secondary School Level |
Authors: | Chumbay Guncay, Julio Vicente |
metadata.dc.contributor.advisor: | Quito Ochoa, Janina Felisha |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | juliochumbay@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Enseñanza del inglés Bachillerato general unificado Aprendizaje integrado |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.13 Lingüística Aplicada a la Traducción e Interpretación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 10-Nov-2020 |
metadata.dc.format.extent: | 145 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1756 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | This research study analyzes the effect the implementation of language-driven CLIL has
on senior learners from Manuel J. Calle High School in Cuenca, Ecuador in relation to
the development of written production in terms of Syntax, Content, Communicative
Achievement, Organization, and Language compared to a non-language-driven CLIL
classroom. There were 40 participants in the experimental group, and 38 participants in
the control group. Learners from the experimental group received a condensed 35-hour
intervention using CLIL. This study features an exploratory, mixed-method, and quasiexperimental research design. To collect qualitative data, an open-ended questionnaire
was administered to explore the subjects learners preferred to study in a language-driven
CLIL classroom. To collect quantitative data, a Pre and Post-Test based on the writing
section of Cambridge Objective Primary English Test was administered. The data was
analyzed through the Independent T-Test and Paired-T-Test to determine if there was a
statistically significant difference present between the language-driven CLIL classroom
and the non-language-driven CLIL classroom. The data was calculated through the
Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Results indicated that learners preferred
to study History, Biology, and Spanish Language and Literature. Results also
demonstrated that the experimental group also demonstrated improvement in all the
examined parameters when compared to the control group. However, when results from
both groups are compared, there is only a statistical improvement in Organization and
Syntax. |
Description: | El objetivo de este estudio de investigación es analizar si la implementación del método
AICLE moderado ayuda a los estudiantes del Tercero de Bachillerato de la Unidad
Educativa Manuel J. Calle a desarrollar la producción escrita en términos de sintaxis,
contenido, rendimiento comunicativo y lenguaje en comparación con el grupo de
control. 40 y 38 estudiantes participaron en el grupo experimental y de control
respectivamente. Los estudiantes del grupo experimental recibieron una intervención de
35 horas, mientras que los estudiantes del grupo de control recibieron clases regulares.
Este estudio presenta un diseño de investigación exploratorio, de método mixto y
cuasiexperimental. Para recopilar datos cualitativos, se administró un cuestionario
abierto para explorar las materias que los alumnos preferían estudiar. Para recopilar los
datos cuantitativos se administró una prueba previa y posterior basada en la sección de
escritura del examen Cambridge Objective Primary English. Los datos fueron
analizados a través de la prueba T independiente y la prueba T pareada para determinar
si existía una diferencia estadística significativa entre los dos grupos. Los datos se
calcularon a través del Paquete Estadístico para Ciencias Sociales (SPSS). Los
resultados indicaron que los estudiantes del grupo experimental preferían estudiar en
inglés con temas de Historia, Ciencias Sociales, Biología y Lengua Española. Los
resultados también revelaron una mejora estadística significativa entre la prueba previa
y la prueba posterior en términos de sintaxis, contenido, logro comunicativo,
organización y lenguaje en el grupo de experimental. Sin embargo, comparado con el
grupo de control los resultados demostraron una mejora estadísticamente significativa
sólo en los términos de sintaxis y organización. |
metadata.dc.description.degree: | Magister en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35010 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
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