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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34847
Title: Fiesta mayor del Lalay Cañari: cantos del Pukara. Estudio y análisis etnomusical en la parroquia Juncal
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Fiesta mayor del Lalay Cañari: Cantos del Pukara. Estudio y análisis etnomusical en la parroquia Juncal
Authors: Choro Duchi, Segundo Manuel
metadata.dc.contributor.advisor: Sánchez Plasencia, Angelita Mercedes
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: emanuelchorod@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Música
Keywords: Artes Musicales
Etnomusicología
Cosmovisión andina
Membráfono
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 62 Ciencias de las Artes y las Letras
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6203.06 Música, Musicología
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6203 Teoría, Análisis y Critica de las Bellas Artes
Issue Date: 23-Sep-2020
metadata.dc.format.extent: 264 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TMUS;152
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This thesis is titled Lalay Cañari Festival: Pukara songs. Ethnomusical study and analysis in Juncal parish, comprises the ethnomusicological study of Lalay known as Carnival in Juncal parish of the Cañar Canton. The songs of Lalay, include the Takis, the Urpis and the Pukara. The Lalay Cañari is within the agro-festive calendar of the four ancestral celebrations of the Andean people, Inti Raymi, Kapak Raymi, Killa Raymi and Pawkar Raymi. Lalay Cañari coincides with the celebration of the feast of Carnival on the Catholic calendar. The community members prepare each year to receive the Apu Tayta (A mythical person), where each family member prepares and performs their various melodies and songs. In this work it has been possible to reconstruct, to record and to analyze some of the ancient songs of the Pukara, which were interpreted on the battlefields. Pukara is a fighting ritual that was performed between families, communities, or a member of the Juncal communities when he met the Apu Tayta to ensure and achieve the experience of the kushi (happiness), good luck and therefore the alli apanakuy (harmony) for all the year. The work predominantly applies ethnography as a research method, that is, a direct contact with the protagonists such as Kichwa speaking wise fathers (Taytakuna) and wise mothers (Mamakuna), who were interviewed; records that are cited in this thesis. With these elements it is possible to strengthen the knowledge of the culture. The ethnomusicological study presents as final products: compilation, translation, interpretation, collection and edition of scores, textual analysis, musical and recording of songs such as Gallo (Rooster), Pukara, Toro (Bull) and Simbalo/Shulala (wild Andean fruits).
Description: 
La presente tesis titulada Fiesta mayor del Lalay Cañari: Cantos del Pukara. Estudio y análisis etnomusical en la parroquia Juncal, comprende el estudio etnomusicológico del Lalay conocido como Carnaval en Juncal parroquia del Cantón Cañar. Los cantos del Lalay comprenden los Takis, los Urpis y el Pukara. El Lalay Cañari se encuentra dentro del calendario agro-festivo de las cuatro celebraciones ancestrales del pueblo andino, Inti Raymi, Kapak Raymi, Killa Raymi y Pawkar Raymi. El Lalay Cañari coincide con la celebración de la fiesta del Carnaval del calendario católico. Los comuneros se preparan cada año para recibir al Apu Tayta, en donde cada miembro de familia prepara e interpreta sus diversas melodías y cantos. En este trabajo se ha logrado reconstruir, registrar y analizar algunos de los cantos ancestrales del Pukara, que se interpretaban en los campos de batalla. Pukara es un ritual de pelea que se realizaba entre familias, comunidades, o un miembro de las comunidades de Juncal cuando se encontraba con el Apu Tayta para asegurar y alcanzar la vivencia del kushi, buena suerte y por ende el alli apanakuy, para todo el año. El trabajo aplica de manera preponderante la etnografía como método de investigación, es decir en contacto directo con los protagonistas: taitas y mamas kichwa hablantes quienes fueron entrevistados, registros que se encuentran citados en esta tesis. Con estos elementos se consigue fortalecer el conocimiento de la cultura. El estudio etnomusicológico presenta como productos finales: recopilación, traducción, interpretación, levantamiento y edición de partituras, análisis textual, musical y grabación de los cantos: Gallo, Pukara, Toro y Simbalo/Shulala.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Instrucción Musical
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34847
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

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