Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34822
Title: Propuesta de Centro de Innovación Kaizen Shops en la Planta de Indurama
Authors: Córdova Durán, Daniela Monserrath
metadata.dc.contributor.advisor: Cárdenas Calle, Miguel Alberto
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: monserrathcordovaduran@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Operación administrativa
Keywords: Ingeniería Empresarial
Innovación
Cambio organizacional
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 53 Ciencias Económicas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5306.02 Innovación Tecnológica
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5306 Económica del Cambio Tecnológico
Issue Date: 24-Sep-2020
metadata.dc.ucuenca.embargoend: 29-Sep-2050
metadata.dc.format.extent: 147 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TIE;49
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The analysis of the manufacturing plant situation establishes the first stage for the proposal development because It is necessary to understand the teamwork conformation, the execution of the presented proposals by the collaborator’s initiative and the opportunity of a Kaizen Zone as a requirement of the Continuous Improvement from the SGI principle. After that, through a pilot test in the Kaizen Zone at Zhucay (including training, workshops, and team work) we will determinate the functionality and the purpose of the area, tools, methodology and the creative process to generate ideas. Moreover, we´ll formalize the registry of suggestions of improvement by establishing a link between the Kaizen Shops and a tool named “Plan de Sugerencias” which allows to set up a process that rules presentation, execution, tracing, conclusion, and the recognition of ideas suggested by collaborators that generate these proposals. Finally, we´ll evaluate the benefits reported for the implementation of the “Plan de Sugerencias” and the Kaizen Zone (carried out on a pilot test) as key element for the presentation of the "Propuesta de Centro de Innovación Kaizen Shops en la Planta de Indurama". It will be evident that with a correct use of these continuous improvement tools, the company will get a lot of proposals which imply permanent improvements in their processes and significant savings. To conclude, practical actions will be proposed to take advantages of this tool, in order to generate the involvement of more areas and replicate the concepts in all the organization.
Description: 
El análisis de la situación en la Planta de Manufactura constituye la primera etapa del desarrollo de la propuesta, pues es necesario comprender la conformación de los Equipos de Trabajo, la ejecución de propuestas presentadas por iniciativa de los colaboradores y la oportunidad de la creación de una Zona Kaizen como requerimiento del principio de Mejoramiento Continuo del Sistema de Gestión Indurama. Mediante una prueba piloto de Zona Kaizen en Zhucay (con capacitaciones, talleres y acompañamiento a Equipos de Trabajo) se determinará: la finalidad y funcionalidad del área, las herramientas, la metodología y el proceso para la generación de ideas; es decir el contenido de la propuesta del Centro de Innovación Kaizen Shops para la Planta de Indurama. Se formalizará el registro de Propuestas de Mejora al establecer un nexo entre el Centro de Innovación Kaizen Shops y el “Plan de Sugerencias” (una herramienta desarrollada de forma paralela), que permitirá cimentar el procedimiento que rija la presentación, aprobación, ejecución, seguimiento y cierre; además del reconocimiento a los colaboradores que generan estas propuestas. Finalmente, se evaluará los beneficios reportados de la implementación del Plan de Sugerencias y de la Zona Kaizen (a nivel de plan piloto), elemento clave para la puesta en marcha del Centro de Innovación en la Planta de Indurama. Aquí, se muestra de manera clara que con el uso adecuado de estas herramientas de Mejoramiento Continuo la empresa obtendrá un gran número de propuestas que permiten el perfeccionamiento permanente de sus procesos y por consecuencia importantes ahorros.
metadata.dc.description.degree: 
Ingeniera de Empresas
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34822
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdf
  Until 2050-09-30
Acceso restringido (versión presentada)11.34 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00