Title: | Using cooperative learning strategies to develop rural primary students’ english oral performance |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Using Cooperative Learning Strategies to Develop Rural Primary Students’ English Oral Performance |
Authors: | Nievecela Guamanrrigra, Lilian Catalina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ortega Auquilla, Diego Patricio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | liliannieve91@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Lingüística |
Keywords: | Lengua Inglesa Enseñanza Aprendizaje |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5803.02 Preparación de Profesores |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5803 Preparación y Empleo de Profesores |
Issue Date: | 17-Sep-2020 |
metadata.dc.format.extent: | 44 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1736 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | This small-scale quasi-experimental research study aimed to investigate the
effectiveness of cooperative learning (CL) strategies in the achievement of students’ oral
performance at the A1 Common European Framework of Reference for languages level.
The study participants were twenty-four seventh graders from a small rural primary school
located on the southern part of Cuenca city. The data of the study were gathered through
a mixed method approach. The quantitative part was based on a descriptive statistic
study. It was collected through the students’ speaking pre and post- test. The results were
processed and analyzed through SPSS version 25. In addition, to establish the similarity
between the scores with the minimum score (7) required to reach the A1 level, the
statistical T-Student test for one sample was considered. In addition, the qualitative part
was based on a phenomenological research study. It was gathered through direct
classroom observations and a focus group discussion. Findings indicated that: firstly, the
study participants reached their A1 oral performance level in the evaluation criteria of
comprehension, interaction, fluency, pronunciation. Secondly, students had positive
attitudes toward CL strategies. Thirdly, students through CL strategies were more
motivated and less reluctant during oral participation. In light of the findings, CL should
be adopted in primary English learning as it helps improve learners’ English speaking
skill |
Description: | Este estudio de investigación cuasi-experimental a pequeña escala tuvo como objetivo
investigar la efectividad de las estrategias de aprendizaje cooperativo (AC) en el logro de
alcanzar el nivel A1 de desempeño oral de los estudiantes según el Marco Común
Europeo de Referencia para las lenguas. Los participantes del estudio fueron veinticuatro
alumnos de séptimo grado de una pequeña escuela primaria rural ubicada en la parte
sur de la ciudad de Cuenca. Los datos del estudio cuantitativo se obtuvieron mediante
un enfoque de método mixto. La parte cuantitativa se basó en un estudio estadístico
descriptivo. Su información se recopiló a través de una prueba oral aplicada antes y
después del tratamiento. Los resultados se procesaron y analizaron a través del
programa SPSS versión 25. Además, para establecer la similitud entre los puntajes con
el puntaje mínimo (7) requerido para alcanzar el nivel A1, se consideró la prueba
estadística T-Student para una muestra. Por lo demás, la parte cualitativa se basó en un
estudio de investigación fenomenológica. Sus datos se recolectaron a través de
observaciones directas en el aula y una discusión de grupo focal. Los resultados
indicaron que: en primer lugar, los participantes alcanzaron su nivel A1 de desempeño
oral en los criterios de evaluación de comprensión, interacción, fluidez, pronunciación.
En segundo lugar, los estudiantes demostraron actitudes positivas hacia las estrategias
del AC. En tercer lugar, los estudiantes a través de las estrategias de AC se mostraron
más motivados y menos reacios durante la participación oral. A la luz de los hallazgos,
las estrategias de AC deberían adoptarse en la enseñanza del inglés a nivel escolar
primario; ya que, ayuda a mejorar en los alumnos la habilidad de hablar en inglés |
metadata.dc.description.degree: | Master of Linguistics Applied to Teaching English as a Foreing Language |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34801 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
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