Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34801
Title: Using cooperative learning strategies to develop rural primary students’ english oral performance
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Using Cooperative Learning Strategies to Develop Rural Primary Students’ English Oral Performance
Authors: Nievecela Guamanrrigra, Lilian Catalina
metadata.dc.contributor.advisor: Ortega Auquilla, Diego Patricio
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: liliannieve91@hotmail.com
metadata.dc.subject.other: Lingüística
Keywords: Lengua Inglesa
Enseñanza
Aprendizaje
metadata.dc.audience.educationLevel: Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 58 Pedagogía
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5803.02 Preparación de Profesores
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5803 Preparación y Empleo de Profesores
Issue Date: 17-Sep-2020
metadata.dc.format.extent: 44 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1736
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
This small-scale quasi-experimental research study aimed to investigate the effectiveness of cooperative learning (CL) strategies in the achievement of students’ oral performance at the A1 Common European Framework of Reference for languages level. The study participants were twenty-four seventh graders from a small rural primary school located on the southern part of Cuenca city. The data of the study were gathered through a mixed method approach. The quantitative part was based on a descriptive statistic study. It was collected through the students’ speaking pre and post- test. The results were processed and analyzed through SPSS version 25. In addition, to establish the similarity between the scores with the minimum score (7) required to reach the A1 level, the statistical T-Student test for one sample was considered. In addition, the qualitative part was based on a phenomenological research study. It was gathered through direct classroom observations and a focus group discussion. Findings indicated that: firstly, the study participants reached their A1 oral performance level in the evaluation criteria of comprehension, interaction, fluency, pronunciation. Secondly, students had positive attitudes toward CL strategies. Thirdly, students through CL strategies were more motivated and less reluctant during oral participation. In light of the findings, CL should be adopted in primary English learning as it helps improve learners’ English speaking skill
Description: 
Este estudio de investigación cuasi-experimental a pequeña escala tuvo como objetivo investigar la efectividad de las estrategias de aprendizaje cooperativo (AC) en el logro de alcanzar el nivel A1 de desempeño oral de los estudiantes según el Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas. Los participantes del estudio fueron veinticuatro alumnos de séptimo grado de una pequeña escuela primaria rural ubicada en la parte sur de la ciudad de Cuenca. Los datos del estudio cuantitativo se obtuvieron mediante un enfoque de método mixto. La parte cuantitativa se basó en un estudio estadístico descriptivo. Su información se recopiló a través de una prueba oral aplicada antes y después del tratamiento. Los resultados se procesaron y analizaron a través del programa SPSS versión 25. Además, para establecer la similitud entre los puntajes con el puntaje mínimo (7) requerido para alcanzar el nivel A1, se consideró la prueba estadística T-Student para una muestra. Por lo demás, la parte cualitativa se basó en un estudio de investigación fenomenológica. Sus datos se recolectaron a través de observaciones directas en el aula y una discusión de grupo focal. Los resultados indicaron que: en primer lugar, los participantes alcanzaron su nivel A1 de desempeño oral en los criterios de evaluación de comprensión, interacción, fluidez, pronunciación. En segundo lugar, los estudiantes demostraron actitudes positivas hacia las estrategias del AC. En tercer lugar, los estudiantes a través de las estrategias de AC se mostraron más motivados y menos reacios durante la participación oral. A la luz de los hallazgos, las estrategias de AC deberían adoptarse en la enseñanza del inglés a nivel escolar primario; ya que, ayuda a mejorar en los alumnos la habilidad de hablar en inglés
metadata.dc.description.degree: 
Master of Linguistics Applied to Teaching English as a Foreing Language
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34801
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)1.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00