Title: | Automation of the generation of accessible digital educational material for students with visual disabilities |
Authors: | Cabrera Medina, Boris Fabricio Zuñiga Prieto, Miguel Angel |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Cabrera Medina, Boris Fabricio, boro101094@gmail.com |
Keywords: | Curricula Engines Learning systems Modems Problem oriented languages Students Teaching Websites |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 01 - Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0111 - Ciencias de la Educación |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 011 - Educación |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.ucuenca.embargoend: | 12-Jun-2050 |
metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 1195 |
metadata.dc.source: | Communications in Computer and Information Science |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.1007/978-3-030-42531-9_34 |
Publisher: | Springer |
metadata.dc.description.city: | Quito |
metadata.dc.type: | ARTÍCULO DE CONFERENCIA |
Abstract: | Online learning has grown in the last years, where educational institutions are offering courses or study programs in different knowledge areas. Online learning allows students to participate actively in cooperative learning activities, interacting without the preconceived notions of disability that other participants could have, which affects the relationship. However, these advantages have often not become a reality for most people with disabilities, especially in the educational context. For instance, courses’ web pages are not accessible for people with visual disabilities, which makes the experience of taking a course frustrating and tedious. This article proposes a Model-Driven Development approach for supporting the design and generation of accessible educational material, for example, accessible Learning Objects (LO). This approach provides a software infrastructure that includes: (i) A Domain-Specific Language and its corresponding graphic editor that supports accessible LO’s design. Helping teachers during the instructional design and allowing them to describe accessibility requirements for students with visual disabilities. (ii) A LO’s generation engine that takes as input design artifacts and generates the source code that implements accessible LO. Abstracting teachers from technological aspects (e.g., programming language instructions) necessary to construct LO with accessibility features. The applicability of this approach is illustrated by using the DSL and the generation engine to design and automatically implement an accessible LO according to the accessibility profile specified during design. Finally, the generated LO was published in the Learning Management System Moodle. © 2020, Springer Nature Switzerland AG. |
Description: | El aprendizaje en línea ha crecido en los últimos años, donde las instituciones educativas están ofreciendo cursos o programas de estudio en diferentes áreas de conocimiento. El aprendizaje en línea permite a los estudiantes participar activamente en actividades de aprendizaje cooperativo, interactuando sin las nociones preconcebidas de discapacidad que otros participantes podrían tener, lo que afecta la relación. Sin embargo, estas ventajas a menudo no se han convertido en una realidad para la mayoría de las personas con discapacidad, especialmente en el contexto educativo. Por ejemplo, las páginas web de los cursos no son accesibles para personas con discapacidades visuales, lo que hace que la experiencia de tomar un curso sea frustrante y tediosa. Este artículo propone un enfoque de desarrollo basado en modelos para apoyar el diseño y la generación de material educativo accesible, por ejemplo, objetos de aprendizaje accesibles (LO). Este enfoque proporciona una infraestructura de software que incluye: (i) Un lenguaje específico de dominio y su editor gráfico correspondiente que admite el diseño accesible de LO. Ayudar a los maestros durante el diseño instruccional y permitirles describir los requisitos de accesibilidad para estudiantes con discapacidades visuales. (ii) Un motor de generación de LO que toma como artefactos de diseño de entrada y genera el código fuente que implementa LO accesible. Abstraer a los docentes de los aspectos tecnológicos (por ejemplo, instrucciones del lenguaje de programación) necesarios para construir LO con características de accesibilidad. La aplicabilidad de este enfoque se ilustra usando el DSL y el motor de generación para diseñar e implementar automáticamente un LO accesible de acuerdo con el perfil de accesibilidad especificado durante el diseño. Finalmente, el LO generado se publicó en el Learning Management System Moodle. © 2020, Springer Nature Switzerland AG. |
URI: | https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-42531-9_34 |
metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://www.springer.com/series/7899 |
ISBN: | 978-303042530-2 |
ISSN: | 1865-0929 |
Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.