Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34484
Title: Automation of the generation of accessible digital educational material for students with visual disabilities
Authors: Cabrera Medina, Boris Fabricio
Zuñiga Prieto, Miguel Angel
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Cabrera Medina, Boris Fabricio, boro101094@gmail.com
Keywords: Curricula
Engines
Learning systems
Modems
Problem oriented languages
Students
Teaching
Websites
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2020
metadata.dc.ucuenca.embargoend: 12-Jun-2050
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 1195
metadata.dc.source: Communications in Computer and Information Science
metadata.dc.identifier.doi: 10.1007/978-3-030-42531-9_34
Publisher: Springer
metadata.dc.description.city: 
Quito
metadata.dc.type: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
Online learning has grown in the last years, where educational institutions are offering courses or study programs in different knowledge areas. Online learning allows students to participate actively in cooperative learning activities, interacting without the preconceived notions of disability that other participants could have, which affects the relationship. However, these advantages have often not become a reality for most people with disabilities, especially in the educational context. For instance, courses’ web pages are not accessible for people with visual disabilities, which makes the experience of taking a course frustrating and tedious. This article proposes a Model-Driven Development approach for supporting the design and generation of accessible educational material, for example, accessible Learning Objects (LO). This approach provides a software infrastructure that includes: (i) A Domain-Specific Language and its corresponding graphic editor that supports accessible LO’s design. Helping teachers during the instructional design and allowing them to describe accessibility requirements for students with visual disabilities. (ii) A LO’s generation engine that takes as input design artifacts and generates the source code that implements accessible LO. Abstracting teachers from technological aspects (e.g., programming language instructions) necessary to construct LO with accessibility features. The applicability of this approach is illustrated by using the DSL and the generation engine to design and automatically implement an accessible LO according to the accessibility profile specified during design. Finally, the generated LO was published in the Learning Management System Moodle. © 2020, Springer Nature Switzerland AG.
Description: 
El aprendizaje en línea ha crecido en los últimos años, donde las instituciones educativas están ofreciendo cursos o programas de estudio en diferentes áreas de conocimiento. El aprendizaje en línea permite a los estudiantes participar activamente en actividades de aprendizaje cooperativo, interactuando sin las nociones preconcebidas de discapacidad que otros participantes podrían tener, lo que afecta la relación. Sin embargo, estas ventajas a menudo no se han convertido en una realidad para la mayoría de las personas con discapacidad, especialmente en el contexto educativo. Por ejemplo, las páginas web de los cursos no son accesibles para personas con discapacidades visuales, lo que hace que la experiencia de tomar un curso sea frustrante y tediosa. Este artículo propone un enfoque de desarrollo basado en modelos para apoyar el diseño y la generación de material educativo accesible, por ejemplo, objetos de aprendizaje accesibles (LO). Este enfoque proporciona una infraestructura de software que incluye: (i) Un lenguaje específico de dominio y su editor gráfico correspondiente que admite el diseño accesible de LO. Ayudar a los maestros durante el diseño instruccional y permitirles describir los requisitos de accesibilidad para estudiantes con discapacidades visuales. (ii) Un motor de generación de LO que toma como artefactos de diseño de entrada y genera el código fuente que implementa LO accesible. Abstraer a los docentes de los aspectos tecnológicos (por ejemplo, instrucciones del lenguaje de programación) necesarios para construir LO con características de accesibilidad. La aplicabilidad de este enfoque se ilustra usando el DSL y el motor de generación para diseñar e implementar automáticamente un LO accesible de acuerdo con el perfil de accesibilidad especificado durante el diseño. Finalmente, el LO generado se publicó en el Learning Management System Moodle. © 2020, Springer Nature Switzerland AG.
URI: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-42531-9_34
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://www.springer.com/series/7899
ISBN: 978-303042530-2
ISSN: 1865-0929
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf
  Until 2050-06-12
80.24 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00