Publication: Detection of learning strategies: a comparison of process, sequence and network analytic approaches
Loading...
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Springer Link
Abstract
© 2019, Springer Nature Switzerland AG. Research in learning analytics proposed different computational techniques to detect learning tactics and strategies adopted by learners in digital environments through the analysis of students’ trace data. While many promising insights have been produced, there has been much less understanding about how and to what extent different data analytic approaches influence results. This paper presents a comparison of three analytic approaches including process, sequence, and network approaches for detection of learning tactics and strategies. The analysis was performed on a dataset collected in a massive open online course on software programming. All three approaches produced four tactics and three strategy groups. The tactics detected by using the sequence analysis approach differed from those identified by the other two methods. The process and network analytic approaches had more than 66% of similarity in the detected tactics. Learning strategies detected by the three approaches proved to be highly similar.
Description
La investigación en análisis de aprendizaje propuso diferentes técnicas computacionales para detectar tácticas y estrategias de aprendizaje adoptadas por los alumnos en entornos digitales a través del análisis de los datos de rastreo de los estudiantes. Si bien se han producido muchas ideas prometedoras, se ha entendido mucho menos acerca de cómo y en qué medida los diferentes enfoques analíticos de datos influyen en los resultados. Este documento presenta una comparación de tres enfoques analíticos que incluyen enfoques de proceso, secuencia y red para la detección de tácticas y estrategias de aprendizaje. El análisis se realizó en un conjunto de datos recopilados en un curso masivo abierto en línea sobre programación de software. Los tres enfoques produjeron cuatro tácticas y tres grupos de estrategia. Las tácticas detectadas mediante el uso del enfoque de análisis de secuencia diferían de las identificadas por los otros dos métodos. Los enfoques analíticos de procesos y redes tenían más del 66% de similitud en las tácticas detectadas. Las estrategias de aprendizaje detectadas por los tres enfoques demostraron ser muy similares.
Keywords
Learning analytics, Data analytics, Learning strategy
