Title: | Las concepciones implícitas sobre la enseñanza y el aprendizaje de los estudiantes en formación docente de la Universidad Nacional de Educación del Ecuador |
Authors: | Ojeda Guamán, Oscar Fernando |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ramirez Eras, Ángel Marcelo |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | oscar2fg@hotmail.com |
Keywords: | Educación Enseñanza Teoría de la educación |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Educación con mención en Desarrollo del Pensamiento |
Issue Date: | 11-Mar-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 87 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1694 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The main objective of this study is to analyze the implicit conceptions about teaching and learning in students who are in teacher training processes. For this, an information survey was carried out for the first and ninth semester students of the National University of Education UNAE. The sample consisted of a total of 474 students, of which 257 were first semester students and 217 were ninth semester students, all of them were studying one of the five courses of study offered by the University (Basic General Education, Literature, Mathematics, Initial Education and Intercultural Education). The Dilemmas Questionnaire validated by Vilanova, García and Señoriño (2007) and by Basilisa, Mateos and Vilanova (2014) was applied. In the investigation the results of the ten dilemmas are examined differentiating the direct, interpretative and constructive implicit theories. To establish whether there is a difference between the first and the ninth semesters, a non-parametric statistical analysis called Pearson's Chi-square (X2) was used; and, to determine the existence of correlation between the ordinal variables of dilemmas and the level of studies, the Spearman Correlation Coefficient (Rho) was used. When examining the dilemmas results, the hypothesis is verified that ninth semester students identify better with the implicit concepts of constructivist theory regarding the definition of learning (Rho = 0.096), the intervention and strategies employed by the teacher (Rho = 0.113), as well as evaluation and evaluation strategies (Rho = 0.092). The Intercultural Education course of study is the closest to the constructivist theory because it has more items that correlate significantly in the ninth semester |
Description: | El presente estudio tiene como objetivo analizar las concepciones implícitas sobre la enseñanza y el aprendizaje en los estudiantes que se encuentran en procesos de formación docente. Para ello se realizó un levantamiento de información a los estudiantes de primero y noveno ciclo de la Universidad Nacional de Educación UNAE. La muestra estuvo conformada por un total de 474 estudiantes, de los cuales 257 pertenecen al primer ciclo y 217 al noveno ciclo, todos ellos provenientes de las cinco carreras que oferta la Universidad (Educación General Básica, Literatura, Matemática, Educación Inicial y Educación Intercultural). Se aplicó el Cuestionario de Dilemas validado por Vilanova, García y Señoriño (2007) y por Basilisa, Mateos y Vilanova (2014). En la investigación se expone los resultados de los diez dilemas diferenciando las concepciones teóricas directas, interpretativas y constructivas. Para establecer si existen diferencia entre los primeros y los novenos ciclos se utilizó el análisis estadístico no paramétrico denominado Chi-cuadrado de Pearson (X2); y, para determinar la existencia de correlación entre las variables ordinales de dilemas y el nivel de estudios se empleó el Coeficiente de Correlación Spearman (Rho). Al exponer los dilemas se verifica la hipótesis que los estudiantes de 9no ciclo se identifican mejor con las concepciones implícitas de la teoría constructiva con respecto a la definición del aprendizaje (Rho = 0,096), la intervención y estrategias empleadas por el docente (Rho = 0,113), así como la evaluación y estrategias de evaluación (Rho = 0,092). La carrera de educación intercultural es la más próxima a la teoría constructiva pues tiene más ítems que se correlacionan significativamente al cursar noveno ciclo |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Educación con mención en Desarrollo del Pensamiento |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34145 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.