Title: | Diseño y validación de un cuestionario para evaluar el consumo de sal en escolares del cantón Cuenca |
Authors: | Freire Morán, Cristian Fernando Kevin Paúl, Patiño Calle |
metadata.dc.contributor.advisor: | Astudillo Neira, Diana Ligia de Lourdes |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | fernando.freire95@outlook.com kevin.patino94@outlook.com |
Keywords: | Bioquimica Metabolismo Nutrición Alimento Sal |
Issue Date: | 20-Feb-2020 |
metadata.dc.ucuenca.embargoend: | 19-Feb-2022 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 112 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TBQ;770 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present research work is focused on the design and validation of instruments that can evaluate salt consumption in schoolchildren belonging to the Cuenca canton. The instruments used were two questionnaires: Questionnaire on the frequency of food consumption with the highest sodium intake (QFC) and a questionnaire on knowledge, attitudes and practices related to salt consumption (KAP). The first tool was developed based on a list of foods with a contribution equal to or greater than 100 mg of sodium/ 100 g of food. The second instrument is an adaptation of the published guide of the Pan American Health Organization: “Take care of salt, America” and adapted to the context of Cuenca. For the validation, the final form was applied to 235 students between 7 and 12 years belonging to educational units of Cuenca. The parameters analyzed were: internal consistency through Cronbach's alpha coefficient and the reliability of repeated measurements using the intraclass correlation coefficient (ICC). The results of the validation of internal consistency show a high average score α = 0.8418 for the QFC. For the KAP the average value of Cronbach's alpha was not considered and the scores of internal consistency of the constructs had values between moderate and adequate (α = 0.6282 - 0, 6474). Regarding reliability validation, almost perfect values of the intraclass correlation coefficient are obtained for both questionnaires (ICC = 0.8909 - 0.9724). By carrying out this research work it was obtained two valid instruments to evaluate salt consumption in school children in Cuenca |
Description: | El presente trabajo está enfocado en el diseño y validación de instrumentos que permiten evaluar el consumo de sal en escolares pertenecientes al cantón Cuenca. Los instrumentos utilizados fueron dos cuestionarios: Cuestionario de frecuencia de consumo de alimentos con mayor aporte de sodio (CFC) y el cuestionario de conocimientos, actitudes y prácticas relacionadas con el consumo de sal (CAP). La primera herramienta se elaboró en base a una lista de alimentos con una concentración igual o mayor a 100mg de sodio/100 g de alimento. El segundo instrumento es una adaptación de la guía publicada por la Organización Panamericana de la Salud: “Cuídate con la sal, América” y adaptado al contexto de Cuenca. Para la validación, se aplicaron ambos instrumentos a 235 estudiantes de entre 7 y 12 años de unidades educativas de Cuenca. Los parámetros analizados fueron: consistencia interna mediante el coeficiente alfa de Cronbach y la fiabilidad de las mediciones repetidas mediante el coeficiente de correlación intraclase (ICC). Los resultados de validación de consistencia interna muestran una puntuación promedio alta α = 0,8418 para el CFC. Para el CAP no se consideró el valor promedio de alfa y las puntuaciones de consistencia interna de los constructos tuvieron valores entre moderado y adecuado (α = 0,6282 - 0,6474). Con respecto a la validación de fiabilidad, se obtuvieron valores casi perfectos (ICC = 0,8909 - 0,9724) de ambos cuestionarios. Mediante la realización de este trabajo de investigación obtuvo dos instrumentos validados para evaluar el consumo de sal en escolares de Cuenca |
metadata.dc.description.degree: | Bioquímico Farmacéutico |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34021 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.