Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33989
Title: Using humorous wordplay as an educational tool to enhance vocabulary acquisition in B1 students at the Institute of Languages of the University of Cuenca
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: Using Humorous Wordplay as an Educational Tool to Enhance Vocabulary Acquisition in B1 Students at the Institute of Languages of the University of Cuenca
Authors: Barrera Diez, Mónica Trinidad
metadata.dc.contributor.advisor: Heras Urgilés, Gerardo Esteban
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: monica.barreradsv@gmail.com
Keywords: Literatura Inglesa
Enseñanza del Ingles
Gramática
Método Eurístico
Issue Date: 13-Feb-2020
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 169 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;497
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research project aims at explaining how humorous wordplay can be used as a tool for improving the processes of vocabulary acquisition. Vocabulary is recognized as one of the most important sub skills of any language and in the case of English, this is not the exception, that is why teachers should draw attention to the role that it plays in English as a Foreign Language learning process. This project is focused on explaining how humorous wordplay can be used as a method by creating wordplay-based activities to determine how these activities can be used to improve and help students from the Institute of Languages at the University of Cuenca increase their size and knowledge of vocabulary. This research project is considered an exploratory study and the data was obtained using qualitative methods from the analysis of diverse studies to demonstrate the advantages of using humorous wordplay as a method for teaching vocabulary. Additionally, document analysis was used to determine the most common forms of wordplay which are: puns, anagrams, riddles, and tongue twisters. In addition, a series of interviews were done with teachers from the Institute of Languages in order to analyze their perceptions about vocabulary and the use of wordplay in classrooms. The extensive examination of previous studies demonstrated the effectiveness of using humorous wordplay in the vocabulary learning processes. The analysis also demonstrated that by exploring the forms of wordplay, the learners should be able to understand other aspects of the English language such as homophones and homographs words, and some other linguistic features
Description: 
Este proyecto de investigación tiene como objetivo explicar cómo el juego de palabras humorístico puede ser utilizado como herramienta para mejorar los procesos de aprendizaje de nuevas palabras. El vocabulario es reconocido como una de las habilidades secundarias más importantes de cualquier idioma. Este proyecto se enfoca en explicar cómo se puede usar el juego de palabras humorístico como método para crear actividades que se puedan usar para mejorar y ayudar a los estudiantes del Instituto de Idiomas de la Universidad de Cuenca a aumentar el número de palabras y conocimiento de vocabulario. Este proyecto de investigación se considera un estudio exploratorio y los datos de esta investigación se obtuvieron utilizando métodos cualitativos a través del análisis de diversos estudios para determinar las formas más comunes de juegos de palabras que son retruécanos, anagramas, adivinanzas y trabalenguas; así como para determinar las ventajas de usar juegos de palabras humorísticos como método para enseñar vocabulario. Además, se realizó una serie de entrevistas a profesores del Instituto de Idiomas para analizar sus percepciones sobre el vocabulario y el uso de juegos de palabras en las aulas. La examinación extendida de cierto número de estudios mostró la efectividad del uso de juegos de palabras humorísticos en los procesos de aprendizaje de vocabulario. El análisis también demostró que explorar las formas de aprendizaje de juegos de palabras ayuda a comprender otros aspectos del idioma inglés, como palabras homófonas y homógrafas y algunas características lingüísticas
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Lengua y Literatura Inglesa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33989
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfversión presentada (texto completo)3.77 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00