Title: | Material didáctico para la enseñanza de tópicos de óptica |
Authors: | López Alvarado, Maritza Alexandra Moncayo Chogllo, Karla Yomira |
metadata.dc.contributor.advisor: | Guzñay Padilla, Sonia Janneth |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | marylopez1996@hotmail.com karlym1995@gmail.com |
Keywords: | Matemáticas Material didáctico Material escolar |
Issue Date: | 31-Jan-2020 |
metadata.dc.ucuenca.embargoend: | 5-Feb-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 146 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEF;208 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present work focuses on the elaboration of didactic materials to incorporate at the time of teaching Optics in the Mathematics and Physics career at the University of Cuenca. A frequent problem is to give classes whit a methodology only that generally is the traditionalism, so the classes become very routine. For this reason is important employ other methodologies to motivate the students to participate in class and be interested in understanding the subject and obtaining a meaningful learning. For which, a poll was realize to students who recently studied the subject and also an interview was realize to the teachers of the Physics area. Analyzing the results obtained, it is affirmed that a one of the difficulties presented for the understanding of the physical phenomena it is evident when trying to interpret the images of the study books. As for the teaching methodology in the poll it is mentioned that the most appropriate is the constructivism and therefore, the best learning it is obtained at the moment of stimulating the senses manipulating the didactic resources and visualizing each perspective of these, also ensure that it is not enough to have the didactic materials but that the instructions should be giving to learn how to use them in the classroom, so the elaboration of a didactic guide is contemplated. |
Description: | El presente trabajo se centra en la elaboración de materiales didácticos para incorporarlos al momento de dar las clases de Óptica en la carrera de Matemáticas y Física de la Universidad de Cuenca. Un problema frecuente es el de impartir las clases únicamente con una metodología que, por lo general, es el tradicionalismo, razón por la cual las clases se vuelven muy rutinarias. Por lo tanto, es importante emplear otras maneras y metodologías para motivar a que los estudiantes participen y se interesen por comprender la asignatura y obtengan un aprendizaje significativo. Para lo cual, se realizó una encuesta a los estudiantes que recientemente cursaron esta materia y una entrevista a los docentes encargados del área de Física. Analizando los resultados obtenidos, se pudo evidenciar que una de las dificultades que se presentan para la comprensión de los fenómenos físicos se evidencia cuando se intenta interpretar las imágenes de los libros de estudio. En cuanto a la metodología de enseñanza en la encuesta se menciona que la más apropiada es el constructivismo y por ende, el mejor aprendizaje se lo consigue al momento de estimular los sentidos manipulando los recursos didácticos y visualizando cada perspectiva de estos, también aseguran que no basta con tener los materiales didácticos sino que deben darse instrucciones para aprender a utilizarlos en las aulas, por lo que se contempla la elaboración de una guía didáctica |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación en Matemáticas y Física |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33880 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.