Title: | II vuelta de elecciones presidenciales Ecuador 2017. Estudio de caso: Diario El Mercurio |
Authors: | Villavicencio González, Lucia Margarita |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ortiz Vizuete, Fernando Herminio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | lucimagui44@hotmail.com |
Keywords: | Comunicación Social Periodismo Proceso electoral |
Issue Date: | 27-Jan-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 109 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TC;546 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | During the electoral processes, the media are intermediaries between a candidate and citizens, because they make known who the candidate is and what their proposal is. In the present work, as stated in the general objective, an analysis was made of the news and editorials published by El Mercurio newspaper in the city of Cuenca, the period from February 20 to April 3, to diagnose the ideological management that he maintained through his publications in relation to the candidates for the presidency and vice-presidency of the Republic of Ecuador, during the second round.
To obtain the results, a table was used that detailed the journalistic elements of a quality news item, which allowed breaking down the information and knowing more about the ideological position of the medium and the quality of the content, which was issued on the candidates and the process electoral in general. Unlike the news, the editorials were analyzed with greater rigor because they are the ones that most clearly expose the ideological stance of the medium.
Statements were obtained from some journalists who covered during this period, in addition to the editor in charge. All the collected material allowed to obtain results and to elaborate recommendations so that the future journalists carry out their work in the best way and for the benefit of the population. |
Description: | Durante los procesos electorales los medios de comunicación son intermediarios entre un candidato y la ciudadanía, porque ellos dan a conocer quién es el candidato y cuál es su propuesta. En el presente trabajo según se planteó en el objetivo general, se realizó un análisis de las noticias y editoriales publicadas por diario El Mercurio de la ciudad de Cuenca, el periodo comprendido desde el 20 de febrero al 3 de abril, para diagnosticar el manejo ideológico que mantuvo a través de sus publicaciones con relación a los candidatos a la presidencia y vicepresidencia de la República del Ecuador, durante la segunda vuelta.
Para obtener los resultados se utilizó una tabla que detallaba los elementos periodísticos de una noticia de calidad, la cual permitió desglosar la información y conocer más a fondo la postura ideológica del medio y la calidad del contenido, que se emitió sobre los candidatos y el proceso electoral en general. A diferencia de las noticias, las editoriales fueron analizadas con mayor rigor porque son las que exponen de forma más evidente la postura ideológica del medio.
Se obtuvo declaraciones de algunos periodistas que realizaron la cobertura durante este periodo además, del editor encargado. Todo el material recopilado permitió obtener resultados y elaborar recomendaciones para que los futuros periodistas ejerzan su trabajo de la mejor manera y en beneficio de la población. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Comunicación Social, en Periodismo y Comunicación Digital |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33858 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.