Title: | Competencias parentales en padres de niños que asisten a Centros de Desarrollo Infantil públicos de Cuenca |
Authors: | Arce Cuesta, Amanda Claribel Rodríguez Jara, María de los Ángeles |
metadata.dc.contributor.advisor: | Muñoz Pauta, Marco Antonio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | cler5arce@hotmail.com angelesrodrijara151@gmail.com |
Keywords: | Psicología Clínica Competencia parental Centro de Desarrollo Infantil |
Issue Date: | 6-Jan-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 52 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSC;136 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Parental competencies are the set of capacities that allow fathers and mothers to face in a flexible and adaptive way the fulfillment of their role, in accordance with the needs of their children and the standards considered acceptable by society, taking advantage of all the opportunities that they offer the family influence systems to fully develop these capabilities. The purpose of this work is to determine the parental skills used by parents of children from 0 to 3 years old who attend public Child Development Centers in Cuenca. The study was developed with a quantitative research approach, the research was adjusted to a non-experimental cross-sectional design, and the scope was descriptive. A total of 130 parents, 117 mothers and 13 fathers have participated, it has been used as a measure of the Parental Competencies of the parents: the positive parentality scale (E2P). The results showed that parental competencies turned out to be optimal only in 42.3% of the population, on the other hand, such competencies tend to manifest themselves with better scores in women and at older age and family income, also, the optimal levels are more Frequent in the group of professionals and in widows or divorced people, especially for bonding and training skills. In spite of the above, the level or degree of association observed between the different variables evaluated and parental competencies was mostly weak and modulated by the sex of the parents, as well as by the marital status of the representatives |
Description: | Las competencias parentales son el conjunto de capacidades que permiten a los padres y madres afrontar de forma flexible y adaptativa el cumplimiento de su rol, de acuerdo con las necesidades de sus hijos y los estándares considerados como aceptables por la sociedad, aprovechando todas las oportunidades que les ofrecen los sistemas de influencia de la familia para desarrollar al máximo estas capacidades. El presente trabajo tiene por objetivo determinar las competencias parentales que utilizan los padres de niños de 0 a 3 años que asisten a Centros de Desarrollo Infantil públicos de Cuenca. El estudio se desarrolló con un enfoque de investigación cuantitativo, la investigación se ajustó a un diseño no experimental de tipo transversal, el alcance fue descriptivo. Han participado un total de 130 padres de familia, 117 madres y 13 padres, se ha utilizado como medida de las Competencias Parentales: la escala de parentalidad positiva (E2P). Los resultados mostraron que las competencias parentales resultaron ser óptimas solo en el 42,3 % de la población, por otro lado, tales competencias tienden a manifestarse con mejores puntajes en las mujeres y a mayor edad e ingreso familiar, asimismo, los niveles óptimos son más frecuentes en el grupo de los profesionales y en las personas viudas o divorciadas, en especial para las competencias vinculares y formativas. A pesar de lo anterior, el nivel o grado de asociación observado entre las diferentes variables evaluadas y las competencias parentales fue débil en su mayoría y modulado por el sexo de los padres, así como por el estado civil de los representantes |
metadata.dc.description.degree: | Psicología Clínica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33775 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.