Title: | Intencionalidad docente para el desarrollo del pensamiento creativo en los párvulos de nivel Inicial |
Authors: | Rojas Muñoz, Aida Victoria |
metadata.dc.contributor.advisor: | González Loor, María Isabel |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | aidavrm@gmail.com |
Keywords: | Filosofía Creatividad Pedagogía Parvularia Educación inicial |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Educación con mención en Desarrollo del Pensamiento |
Issue Date: | 19-Dec-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 95 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1655 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | The present work is a study with a qualitative approach of a descriptive type with a phenomenological design that analyzes the teaching intentionality that promotes the development of creative thinking in the kindergarten students of the Initial education, level 2 at Ciudad de Cuenca institution, during the second semester, 2017-2018 school year. The institution uses the rotation for learning environments as an educational innovation.
Gardner (1995) argues the fact that children are creative by nature. It is an attribute that can be improved if adequate means are provided. According to Cols (2011), teaching is an intentional action, oriented towards the achievement of educational purposes, and the basis of the actions of teachers in their classes. The strategies used in the Initial education are merged with each other according to the time of the class; the teacher is a fundamental actor and it is necessary that he is aware of his work. This intentionality is evident in the pedagogical tools the teacher employs. Thus, the need of analyzing the teacher intentionality, the strategies, and activities that favor the thinking development arises. Four categories are established: Intentionality, Creativity, Strategies, and Activities. Those are studied through observation and interviewing techniques, using the documentary review of the plans, class observation sheet, and a semi-structured question guide to data collection. As a conclusion, teachers express theoretical knowledge about creativity and the importance of developing it; but, in the planning as well as in the daily practice of the strategies and the activities employed, they ignore several fundamental elements that favor the development of creative thinking. |
Description: | El presente trabajo es un estudio con enfoque cualitativo de tipo descriptivo con un diseño fenomenológico, que analiza la intencionalidad docente que promueve el desarrollo del pensamiento creativo en los párvulos del nivel Inicial 2 en la unidad educativa Ciudad de Cuenca en el segundo quimestre del año lectivo 2017 – 2018. La institución emplea la rotación por ambientes de aprendizaje como innovación educativa.
Gardner (1995) sostiene el hecho que los niños por naturaleza son creativos, es un atributo que se puede mejorar si se proporcionan los medios adecuados. Según Cols (2011) la enseñanza es una acción intencional, orientada al logro de finalidades educativas y la base de las acciones de los docentes en sus clases. Las estrategias empleadas en el nivel Inicial se fusionan unas con otras según el momento de la clase; el docente es un actor fundamental y es necesario que esté consciente de su labor; esta intencionalidad se evidencia en las herramientas pedagógicas que emplea. Surgiendo la necesidad de analizar la intencionalidad docente, las estrategias y actividades que favorecen el desarrollo del pensamiento creativo en este nivel.
Se establecen cuatro categorías: Intencionalidad, Creatividad, Estrategias y Actividades; que se estudian mediante la observación y la entrevista, empleándose la revisión documental de las planificaciones, ficha de observación áulica y guía de preguntas semiestructurada para la recolección de datos.
Se concluye que las docentes expresan conocimiento teórico sobre la creatividad y la importancia de desarrollarla; pero, en las planificaciones como en la práctica diaria tanto las estrategias y actividades empleadas pasan por alto varios elementos fundamentales que favorecen el desarrollo del pensamiento creativo. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Educación con mención en Desarrollo del Pensamiento |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33758 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.