Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33692
Title: Síndrome de Burnout en docentes de escuelas fiscales unidocentes, bidocentes y pluridocentes del cantón Sigsig
Authors: Nugra Loja, David Alejandro
metadata.dc.contributor.advisor: Álvarez Palomeque, Lourdes Ximena
Keywords: Estrés laboral
Agotamiento
Docentes
Condiciones de trabajo
Seguridad laboral
Tesis de Maestría en Seguridad e Higiene Industrial
Issue Date: 2-Dec-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 67 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1641
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
It is known that occupational stress and Burnout syndrome have negative impacts that affect health and work performance, and that despite this they have been poorly studied. The purpose of this paper is to show the presence of Burnout syndrome in teachers who belong to basic general education schools of uni-teacher, bi-teacher and pluri-teacher typology concentrated in the Sigsig canton, the study population reaches about 68 teachers regardless of their gender and age, to the data collection used the Maslach Burnout Inventory MBI questionnaire. In the present work, in order to demonstrate the presence of Burnout syndrome, in a population of 68 teachers from unitary and multicultural schools belonging to the Sigsig canton, the Maslach Burnout Inventory MBI Questionnaire was used. The descriptive study, with retrospective directionality, revealed a low prevalence of Burnout syndrome. Emotional fatigue was the most affected Burnout dimension with 20%. A direct relationship between Burnout syndrome and factors such as gender and age could not be verified, but it was evident that certain teachers recorded at least one dimension of the affected Burnout syndrome, so. Having cases of teachers with dimensions with high scores, we proceeded to look for some association with their demographic factors, but their statistical analysis did not reveal any association. Despite this it was noted that the female gender has higher percentages of dimensions with signs of Burnout. The presence of "average" scores in the dimensions of Burnout reveal a possible impact on health and well-being due to current working conditions, which guides them to analyze them and propose changes that reverse this reality and prevent it in the future. It is also considered that the results obtained with regard to Burnout syndrome do not reflect the real situation of schools of uni-teacher and pluri-teacher, either due to a small study population and / or lack of honesty of the participants in solving the questionnaire.
Description: 
Se conoce que el estrés laboral y el síndrome de Burnout tienen impactos negativos que afectan la salud y el desempeño laboral, y que a pesar de esto han sido poco estudiados. El presente trabajo tiene por objetivo evidenciar la presencia del síndrome de Burnout en docentes que pertenecen a escuelas de educación general básica de tipología unidocente, bidocente y pluridocente concentradas en el cantón Sígsig, la población de estudio alcanza unos 68 docentes independiente de género y edad, para el levantamiento de datos se utilizó el cuestionario de Maslach Burnout Inventory MBI. El estudio descriptivo, con direccionalidad retrospectiva, revelo una baja prevalencia del síndrome de Burnout. El cansancio emocional fue la dimensión del Burnout más afectada con un 20%. No se pudo constatar una relación directa entre el síndrome de Burnout y factores como género y edad, pero se evidencio que ciertos docentes registraban al menos una dimensión del síndrome de Burnout afectada, por lo que se procedió a buscar alguna asociación con sus factores demográficos, pero su análisis estadístico no revelo asociación alguna. A pesar de esto se notó que el género femenino tiene mayores porcentajes de dimensiones con indicios de Burnout. La presencia de puntuaciones “medias” en las dimensiones del Burnout revelan una posible afectación de salud y bienestar debido a las condiciones laborales actuales, lo que orienta analizar las mismas y proponer cambios que reviertan esta realidad y prevengan en el futuro. Se considera también que los resultados obtenidos en cuanto al síndrome de Burnout no reflejan la situación real de los docentes de escuelas unidocentes y pluridocentes, ya sea por una escasa población de estudio y/o falta de honestidad de los participantes al resolver el cuestionario.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Seguridad e Higiene Industrial
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33692
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdfversión presentada (texto completo)1.56 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00