Title: | Evaluación del vocabulario, morfología y sintaxis en niños/as con retraso en el desarrollo del lenguaje de 4 a 6 años de edad Hospital Moreno Vásquez - Gualaceo 2019 |
Authors: | Ochoa Japa, Estefanía Viviana Sinchi Quito, María Eugenia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Palacios Coello, Ruth Fabiola |
Keywords: | Lenguaje Comprension Vocabulario Morfologia Sintaxis Fonoaudiologia |
Issue Date: | 18-Sep-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 70 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TECF;89 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Background: Language is the ability of people to communicate through signs, gestures, written or oral, this allows us new ways of thinking and knowledge acquisition. The development of language depends on a process of cerebral maturation, control of fine movements and the development of symbolic abilities. Language is considered a process related to the evolution in the physical, psychological and social aspects of each boy-girl. The alterations in their development can have important repercussions in their intellectual and psychological maturation. Objective: to evaluate the vocabulary, morphology and syntax in children with delay in language development from 4 to 6 years of age Moreno Vásquez Hospital - Gualaceo 2019. Methodology: a cross-sectional descriptive study was carried out through the application of the Test for the Auditory Comprehension of Language (TECAL), to 70 children who with previous diagnosis of language delay and attend the Moreno Vásquez Hospital of the City of Gualaceo. The data was analyzed in the software SPSS V.15, the results are presented in the relevant tables. Results: Vocabulary was the language component with the greatest deficiency, since 54.3% of the children evaluated had difficulty in it; 5-year-old children presented a greater degree of risk and deficiency in vocabulary, morphology and syntax; thus, it was also possible to identify that men presented a greater degree of deficiency and risk in all the language components. |
Description: | Antecedentes: El lenguaje es la capacidad que tienen las personas de comunicarse mediante signos, gestos, escrita u oralmente, este nos permite nuevas formas de pensamiento y adquisición de conocimiento.
Objetivo: evaluar el vocabulario, morfología y sintaxis en niños/as con retraso en el desarrollo del lenguaje de 4 a 6 años de edad Hospital Moreno Vásquez - Gualaceo 2019.
Metodología: se realizó un estudio descriptivo trasversal en niños/as con retraso en el desarrollo del lenguaje de 4 a 6 años de edad Hospital Moreno Vásquez - Gualaceo 2019, para medir el nivel de afectación de los componentes del lenguaje se aplicó el Test para la Comprensión Auditiva del Lenguaje (TECAL), a 70 niños y niñas que con diagnóstico previo de retraso de lenguaje y asisten al Hospital Moreno Vásquez de la Ciudad de Gualaceo.
Resultados: El 57,1% fueron hombres y 42,9% fueron mujeres. Los niños de 4 años tuvieron mayor porcentaje de presentación con el 35,7%. Con respecto al sexo más de la mitad de participantes fueron hombres con el 57,1%. Al analizar los componentes del lenguaje evaluados mediante el Test de Compresión Auditiva del Lenguaje (TECAL), se determinó que fue el vocabulario el componente con mayor deficiencia con el 54,3% de presentación.
Conclusiones: Se pudo establecer que los niños de 5 años y los hombres presentaron mayor grado de deficiencia y riesgo en vocabulario, morfología y sintaxis, así como en nivel de comprensión del lenguaje. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Fonoaudiología |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33422 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.