Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33300
Title: Inteligencia emocional y satisfacción laboral en profesionales de departamentos de Consejería Estudiantil Distrito Norte-Sur Cuenca
Authors: Jara Bravo, Jessica Alexandra
Rodas Flores, Diego Ismael
metadata.dc.contributor.advisor: Rosales Jaramillo, Guido Leonel
Keywords: PSICOLOGIA CLINICA
ATENCION EMOCIONAL
CLARIDAD EMOCIONAL
REPARACION EMOCIONAL
Issue Date: 7-Aug-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 45 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;124
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This study was aimed to determinate the relationship between emotional intelligence`s dimensions and job satisfaction in professional of Departamentos de Consejería Estudiantil (DECE) of district North and South from Cuenca city in Ecuador. It was based in a quantitative approach, a transversal design, and a correlational scope. The study population consisted of 71 DECE`s professionals. The instruments used were: a sociodemographic record, the Trait Meta Mood Scale to measure emotional attention, clarity and repair; and the Job Satisfaction Scale, to measure the variable with the same name. For our population, the research findings showed a negative and statistically not significant correlation between the dimensions of emotional intelligence and the variable job satisfaction; men got better punctuations in emotional intelligence´s dimensions, while, women had better job satisfaction; women with higher remuneration presented greater attention, clarity and emotional repair; and people who receive the highest remuneration got lower job satisfaction.
Description: 
El objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre las dimensiones de inteligencia emocional y la satisfacción laboral en profesionales de los Departamentos de Consejería Estudiantil (DECE) del Distrito Norte y Sur de la ciudad de Cuenca – Ecuador. El estudio corresponde a un enfoque cuantitativo, a un diseño transversal y a un alcance correlacional. Contó con la participación de 71 profesionales DECE, 45 mujeres y 26 hombres. Las herramientas utilizadas para la recolección de datos fueron: una ficha sociodemográfica; la Escala Trait Meta Mood - 24 (TMMS-24), para medir atención, claridad y reparación emocional; y la Escala de Satisfacción Laboral, para medir la variable de este mismo nombre. Los resultados obtenidos en nuestra población demuestran que: existe una relación negativa y estadísticamente no significativa entre las dimensiones de inteligencia emocional y satisfacción laboral; que los hombres presentan puntuaciones mayores en las tres dimensiones de inteligencia emocional, mientras que, las mujeres muestran mayor satisfacción laboral; que, a diferencia de los hombres, las mujeres a mayor remuneración presentan mayor atención, claridad y reparación emocional; y, que las personas que mayor remuneración reciben presentan menor satisfacción laboral.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Clínico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33300
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TrabajodeTitulacion.pdftexto completo629.93 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00