Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33188
Title: La educación superior ecuatoriana: Una historia en búsqueda de determinar su calidad
Other Titles: The Ecuadorian higher education: A history in search of determining its quality
Authors: Ortiz Herrera, Jorge
Cadena Vela, Susana
Loza Aguirre, Edison
Segura, Marco
Perez Avellaneda, Alba
Garcia Alvear, Jorge Luis
Serrano Escobar, Patricio
Keywords: Higher Educación
Higher Education Institutions
Indicators
Quality Of Education
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Eduación
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.volumen: volumen 2018-July
metadata.dc.source: Proceedings of the LACCEI international Multi-conference for Engineering, Education and TeCHIology
metadata.dc.identifier.doi: 10.18687/LACCEI2018.1.1.162
Publisher: Latin American and Caribbean Consortium of Engineering Institutions
metadata.dc.description.city: 
Lima
metadata.dc.type: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
In Ecuador, the discussion on the concept of quality of Higher Education Institutions becomes relevant when the obligatory evaluation for accreditation purposes appears in the university work; however, there are historical antecedents that must be discussed in order to anchor this concept to reality and relevant facts that guided its construction; its result will serve as a guide to establish educational quality as a university culture in academic work. Initially the quality of higher education was considered as inherent to institutions, for a century this affirmation became an axiom, then there was a first moment of expansion of the Institutions with great impulse of the State, in that stage there was already an empirical differentiation of quality universities and they are linked to their history, this stage lasts around four decades; the next moment, which refers to something more than three decades, there is a new expansion of the institutions in this case with impulse from the private sector in which definitions of quality or efficiency almost disappear, since the law of higher education of the Year 2000 assumes quality verification as a substantial element of higher education. From there, two evaluations have been carried out, with an obligatory evaluation process for recategorization that has mobilized new actions within the universities. The results of the research will guide in the construction of the concept of quality of higher education mediated by history, the State and the strategies provoked by the Academy, the purpose of establishing the premises to build a model of Quality Management of Education is prioritized Higher
Description: 
En Ecuador, la discusión sobre el concepto de calidad. de las instituciones de educación superior se vuelve relevante cuando el la evaluación obligatoria para fines de acreditación aparece en el trabajo universitario; sin embargo, hay antecedentes históricos que debe discutirse para anclar este concepto a la realidad y hechos relevantes que guiaron su construcción; su resultado servirá como guía para establecer la calidad educativa como cultura universitaria en Trabajo académico. Inicialmente, la calidad de la educación superior era considerada como inherente a las instituciones, durante un siglo esta afirmación se convirtió en un axioma, luego hubo un primer momento de expansión de las Instituciones con gran impulso del Estado, en esa etapa hay ya era una diferenciación empírica de universidades de calidad y están vinculados a su historia, esta etapa dura alrededor de cuatro décadas el siguiente momento, que se refiere a algo más que tres décadas, hay una nueva expansión de las instituciones en este caso con impulso del sector privado en el que las definiciones de calidad o eficiencia casi desaparecen, ya que la ley de mayor La educación del año 2000 asume la verificación de calidad como un elemento sustancial de la educación superior. A partir de ahí, dos Se han realizado evaluaciones, con una evaluación obligatoria. proceso de recategorización que ha movilizado nuevas acciones dentro de las universidades. Los resultados de la investigación guiarán en el construcción del concepto de calidad de la educación superior mediada por la historia, el Estado y las estrategias provocadas por la Academia, El propósito de establecer las premisas para construir un modelo de Calidad Se prioriza la gestión de la educación Superior
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33188
https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85057459810&origin=inward
metadata.dc.ucuenca.urifuente: http://www.laccei.org
ISBN: 9780999344316
ISSN: 24146390
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdfdocument723.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00