Title: | Transformaciones en las urbes modernas del Ecuador. Obra pública del escultor Luis Mideros |
Authors: | Rivera López, Jeniffer Karina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Martínez Borrero, Juan Alfredo |
Keywords: | Escultura Monumentos Escuela de Bellas Artes Historia |
Issue Date: | 24-Jul-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 113 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | THG;507 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | In the final decades of the nineteenth century, and the first of the twentieth century, the city of Quito and other important cities of Ecuador such as Cuenca and Guayaquil, began to be populated with sculptures and monuments of a social-historical nature in a way never before seen. Works in marble and bronze were erected to adorn streets, squares, avenues and walkways, giving a new meaning to the "modern" cities within the framework of the configuration of the nation.
This research work outlines the origin and development of the creation of sculptural monuments that contributed to the myth of "The Historical Nation" in the urban landscape, based upon the recording, meaning and transformation of public spaces where some works of the renowned Ecuadorian sculptor, Luis Mideros (1898-1970), were erected. Mideros was one of the most renowned plastic artists of the first decades of the 20th century and was heavily influenced by the techniques and ideas of the National School of Fine Arts. This institution marked the guidelines and legitimacy of the sculptors assigned to the political project of urban transformation. |
Description: | En las décadas finales del siglo XIX y las primeras del siglo XX, la ciudad de Quito y otras urbes importantes del Ecuador como Cuenca y Guayaquil, comenzaron a poblarse de esculturas y monumentos de carácter civil de un modo nunca antes visto. Obras en mármol y bronce se erigieron adornando calles y plazas, alamedas y paseos, otorgando un nuevo sentido a las urbes “modernas” en el marco de la configuración de la nación.
Este trabajo de investigación, esboza el origen y desarrollo de la creación de monumentos escultóricos que aportaron al relato de la Historia Nacional en el paisaje urbano, a partir del registro, significado y transformación de los espacios públicos donde se erigieron algunas obras del reconocido artista ecuatoriano Luis Mideros (1898-1970), uno de los escultores más destacados durante las primeras décadas del siglo XX, íntimamente relacionado a la Escuela Nacional de Bellas Artes, institución que trazó su caminó y legitimó la labor de los escultores adscritos al proyecto político de la transformación de las urbes. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación, en Historia y Geografía |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33070 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.