Title: | Academic reading applied to medical technology students at the University of Cuenca to enhance reading performance and positive attitude towards english learning |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Academic reading applied to Medical Technology students at the University of Cuenca to enhance reading performance and positive attitude towards English learning |
Authors: | Bernal Arellano, Paúl Leoncio |
metadata.dc.contributor.advisor: | Chica Cárdenas, Yola Indaura |
Keywords: | Enseñanza del Ingles Lectura Académica Actitud Herramientas Pedagógicas Aprendizaje |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Ingles como Lengua Extranjera |
Issue Date: | 28-Jun-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 98 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1568 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | English Language Learning in the University of Cuenca has been generally viewed as a simple, unimportant, irrelevant, but mandatory subject that is part of the curriculum. Students have the obligation to pass 3 English credit courses in order to comply with academic requirements for graduation. English teaching methodologies are teacher-centered mostly; in these, the emphasis is mainly on developing grammar skills as stipulated in the syllabus for the second level of credit modality of the University Language Institute in 2016-2017. However, academic readings related to students´ interest can be used as an alternative pedagogical tool for teaching and learning English. The purpose of this study was to determine the effects of academic reading on students´ reading performance and students´ attitudes towards reading in English and English learning. Throughout this research project seven academic readings were applied to a group of students at low-intermediate level of English between the ages of 19 and 26 in the Medical Technology School at the Faculty of Medical Sciences. For data analysis measures of central tendencies, ANOVA test, and non-parametrical Wilcoxon Tests were used. Significant differences on students´ reading performance, positive attitudes towards academic and English learning were observed. There was not a significant change in attitudes towards reading general English. Further research is recommended to demonstrate the hypothesis that including academic reading in the different English credit courses can improve English teaching at the Universidad de Cuenca. |
Description: | El aprendizaje del idioma inglés en la Universidad de Cuenca ha sido generalmente visto como una asignatura simple, sin importancia, irrelevante pero obligatoria que es parte del currículo. Los estudiantes tienen la obligación de aprobar 3 cursos de crédito en inglés para cumplir con los requisitos académicos de graduación. Las metodologías de enseñanza de inglés generalmente están centradas en el profesor; en éstas el énfasis se centra principalmente en desarrollar habilidades gramaticales como se estipula en el sílabo 2016-2017 para el sistema de créditos del Instituto Universitario de lenguas. Sin embargo, las lecturas académicas relacionadas con el interés de los estudiantes se pueden utilizar como una herramienta pedagógica alternativa para enseñar y aprender inglés. El propósito de este estudio fue determinar los efectos de la lectura académica en el rendimiento de lectura de los estudiantes y las actitudes de los estudiantes hacia la lectura y aprendizaje del idioma inglés. A lo largo de este proyecto de investigación se aplicaron siete lecturas académicas a un grupo de estudiantes de nivel intermedio bajo de inglés entre las edades de 19 y 22 años en la Facultad de Ciencias Médicas de la Carrera de Tecnología Médica. Para el análisis de datos se usaron medidas de tendencias centrales, prueba ANOVA y pruebas no paramétricas de Wilcoxon. Se observaron diferencias significativas en el rendimiento de lectura de los estudiantes, y actitudes positivas hacia el aprendizaje académico en inglés. No hubo un cambio significativo en las actitudes hacia la lectura del inglés general. Se recomiendan investigaciones adicionales para probar la hipótesis de que incluir la lectura académica en los diferentes cursos de crédito en inglés puede mejorar la enseñanza del inglés en la Universidad de Cuenca. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32923 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.