Title: | Clima social familiar en estudiantes de bachillerato víctimas de acoso escolar de una institución educativa |
Authors: | Alvarez Villacrés, Lonny Lizbeth |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ordóñez Ordóñez, Miriam Carlota |
Keywords: | Psicologia Social Clima Social Familia Adolescencia Acoso Escolar Victima |
Issue Date: | 13-Jun-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 45 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSS-42 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The family social climate is characterized by the relationships that occur between the members of the family, as well as the structure that forms it, and these relationships can be replicated in other social contexts such as education; that is why, the purpose of this research was to characterize the perception of adolescent victims of bullying in relation to the family environment in which they live. The present study is non-experimental, with a quantitative approach, in which 121 students from an urban fiscal educational institution of the city of Cuenca participated; the instruments used were the sociodemographic record, the EBIPQ questionnaire with language adaptation, which allowed identifying the adolescents victims of bullying and the Family Social Climate Scale (FES) that made it possible to evaluate and describe interpersonal relationships, among family members, the aspects of personal development that have greater importance in it and its basic structure. It was possible to identify 28.9% of school bullying, with 68.6% of women and 31.4% of male victims; adolescents victims of bullying, perceived their interpersonal relationships and stability as deficit, while their personal development valued it as bad. By way of conclusion, the family social climate of victims of school bullying according to their perception is deficient in most of its dimensions, which made it possible to demonstrate a possible association between the family climate in relation to the behavior presented by students victims of bullying. |
Description: | El clima social familiar está caracterizado por las interacciones interpersonales que se producen entre los miembros de la familia, así como la estructura que lo forma, pudiéndose estas relaciones replicarse en otros contextos sociales como el educativo; es por ello, que el propósito de la presente investigación fue caracterizar la percepción de los adolescentes víctimas de acoso escolar en relación al ambiente familiar en donde viven. El presente estudio es no experimental, de enfoque cuantitativo, en el cual participaron 121 estudiantes de una Institución Educativa fiscal urbana de la ciudad de Cuenca, los instrumentos utilizados fueron la ficha sociodemográfica, el Cuestionario EBIPQ con adaptación del lenguaje, que permitió identificar a los adolescentes víctimas de acoso escolar y la Escala del Clima Social Familiar (FES) que posibilitó evaluar y describir las relaciones interpersonales, entre los miembros de la familia, los aspectos de desarrollo personal que tienen mayor importancia en ella y su estructura básica. Se pudo identificar un 28,9% de acoso escolar, con un 68,6% de mujeres y un 31,4% de hombres víctimas; los adolescentes víctimas de acoso escolar, percibieron sus relaciones interpersonales y estabilidad como deficitarias, en tanto que su desarrollo personal lo valoraron como malo. A manera de conclusión, el clima social familiar de las víctimas de acoso escolar según su percepción es deficiente en la mayoría de sus dimensiones, lo que posibilitó evidenciar una posible asociación entre el clima familiar en relación al comportamiento que presentaron los estudiantes víctimas de acoso escolar. |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Social |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32856 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.