Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32827
Title: Propuesta interpretativa del Concierto para Piccolo en re menor del compositor ecuatoriano Carlos Alberto Ortega Salinas a través de un análisis formal y técnico de la obra
Authors: Jiménez Hidalgo, Gabriela Estefanía
metadata.dc.contributor.advisor: Fernández Vizcaíno, Sandra Patricia
Keywords: PICCOLO
COMPOSITOR ECUATORIANO
Issue Date: 29-May-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 91 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TMUS;134
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The present work consists of an approach to interpretation and performance proposal of the Concerto in D minor for Piccolo by Ecuadorian composer Carlos A. Ortega. The proposal is based on a formal analysis according to the methodology of Dante Grela, a renowned Argentinean composer; and a technical analysis which includes the instrumental techniques required to perform the piece, especially those associated with register, interpretative breathing, sound, articulation, and intonation. The dissertation explores essential concepts such as musical interpretation, as well as the musical analysis of the piece which serves as a resource for its proper performance. In addition, the work includes an overview of the composer’s musical life to help contextualize the piece by collecting information about his experiences, education, and the musical activity he carried out starting at an early age. All the aspects mentioned above are relevant to the approach to interpretation and performance proposal of the Concerto
Description: 
El presente trabajo de titulación consiste en una propuesta interpretativa del Concierto para Piccolo en re menor del compositor ecuatoriano Carlos A. Ortega, misma que se realizará tomando como base un análisis formal, correspondiente a la propuesta metodológica del compositor argentino Dante Grela; y un análisis técnico que hace referencia a técnicas instrumentales empleadas por el ejecutante en la interpretación de la obra, especialmente aquellas relacionadas con: registro, respiración interpretativa, sonido, articulación y afinación. Se parte de algunos conceptos esenciales como el de Interpretación musical y el Análisis musical como recurso para llegar a ella. Además, se realiza un acercamiento a la vida musical del compositor para contextualizar la obra, recolectando información sobre sus vivencias, formación y actividad musical desde la temprana edad a la que empezó a introducirse en este arte. Todos estos aspectos se consideran relevantes para la propuesta final de interpretación del Concierto
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Artes Musicales
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32827
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfTexto Completo4.27 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00