Title: | Autoestima en estudiantes de bachillerato víctimas de acoso escolar en una institución educativa de Cuenca |
Authors: | Narvaéz Cobos, Marcos Rogger |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ordóñez Ordóñez, Miriam Carlota |
Keywords: | Autoestima Intimidacion Victimas Adolescentes |
Issue Date: | 4-Jun-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 38 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSC;112 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This study investigated the number of adolescent victims of bullying and the impact of this psychosocial phenomenon on students' self-esteem. A non-probabilistic, non-experimental sampling with a quantitative approach was used. The sample consisted of 197 students, aged between 15 and 18 years of a single educational institution corresponding to the rural area of the canton Cuenca. Two scales were used: firstly, the European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIP-Q) (14 items) in the adapted version by Ordóñez, Mora & Pacheco (2016), which allowed the identification of victims and aggressors; Secondly, the Rosenberg Self-Esteem Scale in the adapted version by Atienza, Moreno & Balaguer (2000) was used, which assesses self-esteem in three levels (high, medium and low), which contains affirmations about self-confidence and personal devaluation. The analysis was carried out using descriptive statistics with measures of central tendency, with a link to sociodemographic variables such as: academic level, sex and age. The results of the research indicated that the general self-esteem of the students is positive regardless of whether or not they are victims of bullying. |
Description: | Este estudio investigó la cantidad de adolescentes víctimas de acoso escolar y el impacto que tiene este fenómeno psicosocial en la autoestima de los estudiantes. Se utilizó un muestreo no probabilístico, de tipo no experimental con un enfoque cuantitativo. La muestra estuvo conformada por 197 estudiantes, en edades comprendidas entre los 15 y 18 años de una única Institución Educativa correspondiente a la zona rural del cantón Cuenca. Se emplearon dos escalas: en primer lugar, el European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIP-Q) (14 ítems) en la versión adaptada por Ordóñez, Mora & Pacheco (2016), el cual permitió la identificación de víctimas y agresores; en segundo lugar, se utilizó la escala de Autoestima de Rosenberg en la adaptación de Atienza, Moreno & Balaguer (2000) que valora la autoestima en tres niveles (alta, media y baja) y contiene afirmaciones sobre autoconfianza y devaluación personal. El análisis se realizó mediante estadística descriptiva con medidas de tendencia central, con una vinculación a variables sociodemográficas como: nivel académico, sexo y edad. Los resultados de la investigación indicaron que la autoestima general de los estudiantes es positiva independientemente de si son víctimas o no de acoso escolar. |
metadata.dc.description.degree: | Psicólogo Clínico |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32787 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.