Title: | El ejercicio del derecho a la educación desde la educación semipresencial |
Authors: | Guazha Lema, Gloria Esther Guerrero Merchán, María del Carmen |
metadata.dc.contributor.advisor: | Araujo Flores, Nilson Patricio |
Keywords: | Escolaridad Inconclusa Educacion Educacion Semipresencial Derecho A La Educacion Educacion General Basica |
Issue Date: | 13-Feb-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 76 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;210 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This monograph analyzes the contribution that Semipresencial education makes to the exercise of the right to education. This work aims to show the relationship between these two categories from a research and bibliographic analysis. First, the history of the right to education is investigated, the different regulations in which it is supported and the four criteria that evaluate the quality of education: affordability, adaptability, acceptability and accessibility. Then, the second blended learning category is presented, which includes studies on programs that exist in some Latin American countries that provide education for people with unfinished schooling. The conceptualization, characteristics and purpose of this study modality are also described. After the analysis of the two categories, the relationship between the exercise of the right to education and blended learning can be established, since this is an alternative for the right to education, access to young people and adults who in their time they deserted from the ordinary educational system.
In order to have more details of the reality of Ecuador, statistical data of students attending an ordinary and extraordinary education are presented. Programs and institutions that provide Blended Education are included; however, it is not about satisfying their needs. It is concluded that the programs become more flexible in the methodological strategies and in the requirements so that they can be implemented in strategies of international programs that may be feasible to work in Ecuador |
Description: | La presente monografía analiza el aporte que realiza la Educación Semipresencial para el ejercicio del derecho a la educación. Con este trabajo se pretende mostrar la relación entre estas dos categorías a partir de una investigación y análisis bibliográfico. En primer lugar se investiga acerca de la historia del derecho a la educación, las normativas en las que se encuentra respaldado y los cuatro criterios que evalúan la calidad de la educación: asequibilidad, adaptabilidad, aceptabilidad y accesibilidad. Luego, se presenta la segunda categoría Educación Semipresencial que abarca estudios sobre programas que existen en algunos países de Latinoamérica que brindan educación para personas con escolaridad inconclusa. También se describe la conceptualización, características y finalidad de esta modalidad. Después del análisis de las dos categorías se puede establecer la relación entre el ejercicio del derecho a la educación y la Educación Semipresencial, debido a que esta modalidad es una alternativa para ejercer el derecho a la educación, permitiendo el acceso a jóvenes y adultos que en su momento desertaron del sistema educativo ordinario.
Para tener más claridad de la realidad del Ecuador se presenta datos estadísticos de estudiantes que asisten a educación ordinaria y extraordinaria. Se menciona programas e instituciones que brindan Educación Semipresencial, sin embargos estos no satisfacen en su totalidad las necesidades que requiere esta población. Se concluye que los programas deberían ser más flexibles en las estrategias metodológicas y requisitos para ello se propone implementar algunas estrategias de programas internacionales que podrían ser factibles para trabajar en Ecuador |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32001 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.