Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31946
Title: Percepción del impacto del examen nacional para la educación superior en estudiantes de la Facultad de Psicología
Authors: Mendieta Chacha, Christian Xavier
metadata.dc.contributor.advisor: López Calle, Claudio Hernán
Keywords: Motivacion
Acceso
Satisfaccion Academica
Meritocracia
Enes
Psicologia Clinica
Issue Date: Feb-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 47 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;102
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This thesis describes the perception of the impact of the National Exam for Higher Education (ENES) among students of Psychology. It is based on a quantitative, non-experimental, transversal study of descriptive scope. The research was conducted among students between 18 and 38 years old (and 22.05 years old, on average) and who are pursuing the degree and are between the first and the ninth semester of their studies (63.60% female, 36.40% male) in different specializations: Educational Psychology (17.11%), Clinical Psychology (53.53%), and Social Psychology (29.36%). A questionnaire was applied, which was divided in several parts: 1) a section on socio-economic backgrounds; 2) a section on general information on the ENES and on the National System of Leveling and Admissions; 3) a section on academic satisfaction; and 4) a section on students’ motivation to pursue a degree in Psychology. The results show that 29.7% of respondents would drop Psychology and change majors if given the chance, as well as that 17% would have preferred to study majors related to Health, such as Medicine or Dentistry. As for academic satisfaction, the students who were the least satisfied found fault with the general, institutional services, i.e. with the administrative and infrastructural aspects of their college life. Finally, 55% of the students who chose Psychology as their major made their selection on the basis of a wish to overcome their affective, personal problems. In conclusion, there are different perceptions on the impact of the ENES among respondents: some think it is a good instrument to promote people based on merit and on their talents for a future scholarly career, whereas others see the test as a method to restrict access to public universities and, thus, to exclude people or to significantly restrict their majoring options.
Description: 
La presente investigación describe la percepción del impacto del Examen Nacional para la Educación Superior(ENES) en estudiantes de psicología.Se utilizó un enfoque cuantitativo, de tipo no experimental, transversal de alcance descriptivo.La poblaciónestuvo conformada por estudiantes de tercero a noveno ciclo(femenino, 63,60% - masculino, 36,40%), pertenecientes a las diferentes especialidades: Educativa (17,11%), Clínica (53,53%) y Social (29,36%), con edades comprendidas entre los 18 y 38 años (media, 22,05). Se aplicó un cuestionario con varias secciones: 1) Información socio-económica, 2) Información del ENES y el Sistema Nacional de Nivelación y Admisión, 3) Cuestionario de Satisfacción Académica y 4) Cuestionario de Motivación para estudiar Psicología. Los resultados mostraron queun 29,7% de estudiantes se cambiaría de carrera si tuviera la oportunidad de hacerlo y un 17% de estudiantes prefería carreras como medicina y odontología.En relación a la satisfacción académica, el menor grado de satisfacción corresponde a las relaciones de los estudiantes con los funcionarios de la universidad-facultad, con sus procesos administrativos e infraestructura institucional. Sobre la motivación para estudiar psicología, el 55% seleccionó la carrera para superar problemas afectivos y preocupaciones por las relaciones personales. En conclusión, existen percepciones dividas respecto al impacto del ENES: algunos lo perciben como un mecanismo demeritocracia-calidadque motiva a los estudiantes a prepararsepara su ingreso y a la vez genera transparencia en la admisión;otros, como un mecanismo que ha funcionado como cerrojo hacía el futuro universitario, genera exclusión y poca autonomía al momento de seleccionar su carrera.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Clínico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31946
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo final de titulacion.pdftexto completo1.53 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00