Title: | Comportamientos percibidos como acoso sexual en los Institutos Técnicos y Tecnológicos de la Zona 6, Ecuador |
Authors: | Illescas Pazán, Sandra Valeria |
metadata.dc.contributor.advisor: | Palacios Cordero, Mireya del Pilar |
Keywords: | Acoso Sexual Estudiantes Docentes Educacion Superior |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Educación Sexual |
Issue Date: | 2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 94 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1469 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | Sexual harassment in the academic environment refers to behaviors that involve proposals or physical, gestural or verbal unwanted behaviors, of a sexual nature, that offend the person in their environment. The objective of this research was to establish differences on the perceptions about sexual harassment in students, teachers and administrators of the Technical and Technological Institutes of Zone 6, in order to propose a strategy for their prevention. It was a descriptive, correlational, cross-sectional study, with quantitative design, in which 315 subjects of both sexes participated and who played different roles in the Institutions of Higher Education.
The instrument used for data collection was the "Questionnaire of perception of sexual harassment" by Bosch and Ferrer (2000), which was validated for use in the Ecuadorian context.The results obtained indicate that sexual harassment is not perceived as a problem present in the ITS, by the majority of participants, were classified as "sexual harassment" various behaviors of interpersonal relationships between students and teachers, no statistically significant associations were found among the variables studied. The prevention and denunciation of sexual harassment in the context of the Technical and Technological Institutes of Zone 6, of Ecuador. |
Description: | El acoso sexual en el entorno académico hace referencia a comportamientos que llevan de por medio propuestas o conductas físicas, gestuales o verbales indeseadas; las mismas tienen carácter sexual y ofenden a la persona en su ambiente. La presente investigación tuvo por objetivo establecer diferencias sobre las percepciones acerca del acoso sexual en estudiantes, docentes y administrativos de Institutos Técnicos y Tecnológicos de la Zona 6, con el fin de proponer una estrategia para su prevención. Fue un estudio descriptivo, correlacional, de corte transversal, con diseño cuantitativo, en el que participaron 315 sujetos de ambos sexos, que desempeñan diferentes roles en las Instituciones de Educación Superior.
El instrumento empleado para la recolección de datos fue el "Cuestionario de percepción del acoso sexual” de Bosch y Ferrer (2000), el cual se validó para su empleo en el contexto ecuatoriano. Los resultados obtenidos señalan que el acoso sexual no es percibido como un problema presente en los ITS, por la mayoría de participantes. Fueron clasificados como “acoso sexual” diversos comportamientos de las relaciones interpersonales entre estudiantes y docentes. No se encontraron asociaciones estadísticamente significativas entre las variables acoso sexual, sexo y estatus de los participantes. Se presenta una estrategia de intervención orientada a la prevención y denuncia del acoso sexual en el contexto de los Institutos Técnicos y Tecnológicos de la Zona 6, del Ecuador. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Educación Sexual |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31832 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.