Title: | Aptitudes psicolingüísticas en niños y niñas de 4 a 5 años del Centro Educativo Infantil Antonio Borrero. Cuenca, 2018 |
Authors: | Moscoso Saquinaula, Priscila Oliva |
metadata.dc.contributor.advisor: | Clavijo, María Isabel |
Keywords: | Aptitudes psicolingüísticas Aptitud física Plasticidad neuronal Niñez Estimulación Temprana Cantón Cuenca |
Issue Date: | 11-Nov-2019 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 65 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TECE;116 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Background: Determine psycholinguistic skills during preschool age is of vital importance, since in this age there is a greater neuronal plasticity than at other ages, since there are significant acquisitions in all areas of development.
Objective: To determine the level of psycholinguistic abilities in children from 4 to 5 years of the Antonio Borrero Children's Educational School through the Illinois Psycholinguistic Aptitude Test - ITPA.
Methodology: Quantitative descriptive observational study conducted at the Antonio Borrero Educational School with 80 children aged 4 and 5 years, after meeting the inclusion criteria were evaluated through the Illinois Test of Psycholinguistic Aptitudes - ITPA, the information collected was tabulated and processed in the statistical program SPSS free version 20, after which the results were presented in frequency and percentage tables.
Results: The study population consisted of 80 children, 90% corresponds to the chronological age of 4 years, and 10% to 5 years; 55% corresponds to the woman, and 45% man; 52.5% have a psycholinguistic age of 3 years, 46.3% of 4 years and 1.2% of 5 years, according to the ITPA test, the least developed psycholinguistic skills were compression (68.8%) and association (95%) auditory, compression (55%) and visual association (88.8%), grammatical integration (92.5%) and visual integration (51.3%); and the most developed were: verbal expression (96.3%), motor expression (85%), auditory sequential memory (68.8%) and visual-motor sequential memory (55%).
Conclusion: The psycholinguistic age in boys and girls of 4 and 5 years of the Antonio Borrero Educational School was lower than the chronological age, a less developed level of psycholinguistic skills predominated. |
Description: | Antecedentes: Determinar las aptitudes psicolingüísticas durante la edad preescolar es de vital importancia, ya que en esta edad existe una mayor plasticidad neuronal que en otras edades.
Objetivo: Determinar el nivel de aptitudes psicolingüísticas en niños y niñas de 4 a 5 años del Centro Educativo Infantil Antonio Borrero mediante el test Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas - ITPA.
Metodología: Estudio de tipo observacional descriptivo cuantitativo realizado en el Centro Educativo Antonio Borrero con 80 niños de 4 y 5 años, tras cumplir los criterios de inclusión fueron evaluados mediante el Test de Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas – ITPA, la información recolectada fue tabulada y procesada en el programa estadístico SPSS versión 20.
Resultados: La población de estudio estuvo conformada por 80 niños, el 90% corresponde a la edad cronológica de 4 años, y el 10% a 5 años; el 55% corresponde al sexo femenino, y el 45 % al sexo masculino; el 52,5% presentan una edad psicolingüística de 3 años, el 46,3% de 4 años y el 1.2% de 5 años, según el test ITPA, las aptitudes psicolingüísticas menos desarrolladas fueron la compresión (68,8%) y asociación (95%) auditiva, compresión (55%) y asociación visual (88,8%), integración gramatical (92,5%) y la integración visual (51,3%); y las más desarrolladas fueron: expresión verbal (96,3%), expresión motora (85%), memoria secuencial auditiva (68,8%) y la memoria secuencial visomotora (55%).
Conclusión: La edad psicolingüística en los niños y niñas de 4 y 5 años del Centro Educativo Antonio Borrero fue inferior que la edad cronológica. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Estimulación Temprana en Salud |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31765 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.