Title: | Estrés en estudiantes universitarios realizando trabajo final de titulación de la Facultad de Psicología en Cuenca |
Authors: | Pulla Guamán, Christian Santiago Chunzho Pulla, Nelly Alexandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Morales Quizhpi, Juana Agustina |
Keywords: | Nivel De Estres Estudiantes Universitarios Psicologia Clinica Estres Academico Psicologia Educativa |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 36 páginas |
Series/Report no.: | TPSC;97 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present study approaches the academic stress that is generate in the teaching-learning process in the university educational field, where the requirements and demands present in the academic environment, they influence to a greater or lesser extent on the mental and physical health of the student. The objectives were to describe the level of stress in university students of the Faculty of Psychology at the University of Cuenca, that realize the Final Work of Degree II, determining the frequency of stressors, the physical, psychological and behavioral reactions, besides the confrontation strategies that student employ. 44 students, 27 women and 17 men with an average age of 25 years, registered in the subject of TFT II belonging to tenth cycle of the curriculum mesh, shaped the population. The study is of a quantitative focus, with a type of non-experimental design and with a reach of study of descriptive. The used instruments for the compilation of the data were the record sociodemographic and the inventory SISCO of academic stress of Barraza (2006). The obtained results based on the proposed objectives demonstrate the presence of a half level of stress in the Faculty Psychology. Regarding the determination of stressors that occur more frequently are: the limited time to do the work and the overload of tasks, with respect to the symptomatology, it was evidenced drowsiness, anxiety and restlessness and finally to the use of coping strategies, the most used are: verbalization and the elaboration of a plan |
Description: | El presente estudio aborda el estrés académico que se genera en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el campo educativo universitario, donde las exigencias y demandas presentes en el entorno académico, que influencian en mayor o menor medida en la salud mental y física del estudiante. Tuvo como objetivos describir el nivel de estrés en estudiantes universitarios de la Facultad de Psicología en la Universidad de Cuenca, que están realizando el Trabajo Final de Titulación II, determinar la frecuencia de estresores, las reacciones físicas, psicológicas y comportamentales; además de las estrategias de afrontamiento que los estudiantes emplean. La población estuvo conformada por 44 estudiantes, 27 mujeres y 17 hombres con una edad media de 25 años, matriculados en la asignatura de TFT II que corresponde a décimo ciclo de la malla curricular. El estudio tuvo un enfoque cuantitativo, con un tipo de diseño no experimental y con un alcance de estudio descriptivo. Los instrumentos usados para la recolección de los datos fueron la ficha sociodemográfica y el inventario SISCO de estrés académico de Barraza (2006). Los resultados obtenidos en base a los objetivos planteados demuestran la presencia de un nivel medio de estrés en la Facultad de Psicología. En cuanto a determinar los estresores que se presentan con más frecuencia son: el tiempo para realizar los trabajos y la sobrecarga de tareas; con respecto a la sintomatología se evidenció somnolencia, ansiedad e inquietud y finalmente al empleo de estrategias de afrontamiento son: la verbalización y la elaboración de un plan. |
metadata.dc.description.degree: | Psicólogo Clínico/Psicóloga Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31704 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.