Title: | El Diario Docente: herramienta para el desarrollo de una práctica Reflexiva |
Authors: | Campoverde Alvarez, Alexandra Gabriela Macas Armijos, Carmen Vanessa |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cordero Jaramillo, Mónica |
Keywords: | Educacion General Basica Reflexion Practica Docente Practica Reflexiva |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 89 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;204 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | In the present bibliographic work, the influence of the teaching journal on the development of reflective practice in the classroom is explained, since it is a guiding tool for the teacher to reflect, allowing him to return to the same practice, to observe and analyze the aspects of the same with a critical look and thus correct weaknesses. Therefore, the concepts of teaching journal and reflective teaching practice are developed, as well as the relationship between these two categories.
The methodology on which this monographic work is based, is the bibliographic research of diverse sources and of significant actors who speak about these topics.
It is concluded that, by writing in the teaching journal and reflect critically on the written, favors the improvement and transformation of teaching-learning processes, as it leads to a process of research and innovation about teaching practice, therefore, is It is important to consider several aspects that are mentioned in this monograph with respect to these topics, because, the purpose of this paper is to demonstrate that the use of the teaching journal makes it possible to reflect critically on the practice carried out in the classroom, and thus modify the task |
Description: | En el presente trabajo bibliográfico se explica la influencia del diario docente en el desarrollo de una práctica reflexiva en el aula, puesto que es una herramienta guiadora para que el maestro reflexione, permitiéndole volver sobre la misma práctica, para observar y analizar los aspectos de la misma con una mirada crítica y así corregir debilidades. Por ello, se desarrollan los conceptos de diario docente y de práctica docente reflexiva, además la relación entre estas dos categorías.
La metodología en que se sustenta el presente trabajo monográfico, es la investigación bibliográfica de diversas fuentes y de actores significativos que hablan acerca de estos temas.
Se concluye que, al redactar en el diario docente y reflexionar críticamente sobre lo escrito, favorece el mejoramiento y transformación de los procesos de enseñanza-aprendizaje, pues da lugar a un proceso de investigación e innovación acerca de la práctica docente, por ello, es importante considerar varios aspectos que se mencionan en esta monografía con respecto a estas temáticas, debido a que, la finalidad del presente trabajo es demostrar que la utilización del diario docente permite reflexionar críticamente sobre la práctica realizada en el aula, y así modificar el quehacer |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31582 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.