Title: | Niveles de maduración visomotora en niños y niñas de 5 años de la Unidad Educativa Emilio Abad, Azogues 2018 |
Authors: | Morocho Minga, Melida Carmita Sumba Pogyo, Zoila Gabriela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Villalta Chungata, Blanca Cecilia |
Keywords: | Desarrollo visomotor Maduración visomotora Grafomotricidad Estimulación Temprana |
Issue Date: | 11-Nov-2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 63 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TECE;111 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | BACKGROUND: During the first five years of life, the different forms of movement in boys and girls allows them to interact with their environment and learn from it, that is why the evaluation of visual-motor reality is fundamental for the early identification of alterations in motor graph development, which indirectly indicates the biopsychosocial and learning process by which the child is going through.
GENERAL OBJECTIVE: To determine the visomotor maturation levels in children of 5 years of the Educational Unit "Emilio Abad", Azogues 2018.
MATERIALS AND METHODS: Descriptive observational study, carried out with 121 infants from the Emilio Abad School Azogues. After signing the consent to the parents, the Bender Visomotora Gestalt examination was applied, the tabulation and the analysis of the information was carried out in the statistical package SPSS version 22; the variables studied were: visual motor maturation, age, gender, parental instruction, type of family, previous education, emotional state, and residence.
RESULTS: The average age of the children is 5 years 7 months, masculine gender with 58.7%, 60.3% went to initial 1 and 2, 76% of children reside in the urban sector, 46, 2% of parents have secondary education, 53.7% of families are nuclear. 86.2% of children have a level of visuomotor maturation "lower for their age", with an average delay of 10.8 months. Visomotor maturation "lower for age" was more frequent in children who attended initial 2, male gender and parents with primary education. The most frequent emotional state was the "confusing order" with 82.6%.
Conclusions: The visuomotor maturation of the children of 5 years of the Educational Unit "Emilio Abad", lower child for his age |
Description: | ANTECEDENTES: Durante los cinco primeros años de vida, las diversas formas de movimiento en los niños y niñas les permite interactuar con su entorno y aprender de él, es por eso qué la evaluación de la madurez visomotora es fundamental para la identificación precoz de alteraciones en el desarrollo grafo motriz.
OBJETIVO GENERAL: Determinar los niveles de maduración visomotora en niños y niñas de 5 años de la Unidad Educativa “Emilio Abad”, Azogues 2018.
MATERIALES Y MÉTODOS: Estudio observacional descriptivo, realizado con 121 niños y niñas de la Escuela Emilio Abad, Azogues. Tras la firma del consentimiento informado de los padres, se procedió con la aplicación del test Gestáltico Visomotora de Bender; la tabulación y análisis de la información se lo realizó en el programa estadístico SPSS versión 22; las variables estudiadas fueron: maduración visomotora, edad, género, residencia, instrucción de los padres, tipo de familia, educación previa y estado emocional.
RESULTADOS: La edad media de los niños fue de 5 años 7 meses, género masculino con el 58,7%, el 60,3% acudió a inicial 1 y 2, el 76% de niños reside en el sector urbano, el 46,2% de los padres tuvieron instrucción secundaria, el 53,7% de las familias fueron de tipo nuclear. El 86,2% de niños disponían de un nivel de maduración visomotora “inferior para su edad”, con retraso medio de 10,8 meses. La maduración visomotora “inferior para la edad” fue más frecuente en niños que acudieron a inicial 2, género masculino y padres con instrucción primaria |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Estimulación Temprana en Salud |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31575 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.