Title: | Poetry-based activities for the promotion of writing skills in fourth level English Language and Literature students at Universidad de Cuenca |
Authors: | Campoverde Llivisaca, Erika Valeria |
metadata.dc.contributor.advisor: | Santillán Iñiguez, Juan José |
Keywords: | Enseñanza Del Ingles Poesia Destrezas Escritura Creativa Autoexpresion |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 169 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;482 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Poetry is one of the least literary texts to be used in the language learning classrooms, depraving students from many of its benefits. This exclusion is due to some factors related to teachers and students’ attitudes towards it, and the traditional methodologies previously used. Inside this traditional approach, there is a dehumanized classroom in which creative writing activities are left behind by giving emphasis to grammar and formal structured writing activities. Nevertheless, new concepts, approaches, and methodologies regarding poetry use in the language classroom are coming forward. These practices are supported by empirical evidence that proofs the great amount of benefits poetry has on language learners and in a dehumanized language classroom. Under this circumstance, this project aims to provide the English Language Literature Major of Universidad de Cuenca with a booklet of poetry-based writing activities for fourth-level students as a way of including poetry in the class while improving writing. To achieve this objective, a quantitative methodology was employed with a survey as its data-gathering element. The percentual results of the survey were promising by showing that students were eager to work with poetry. Additionally, the survey provided the topics on which the poetry-based activities were developed. The conclusion of this project is that negative perceptions about poetry must not be generalized since the survey results showed students’ positive attitudes towards it. Lastly, the inclusion of poetry in the classroom is an innovative and meaningful way to promote writing while considering students’ human side |
Description: | La poesía es uno de los textos literarios menos utilizados cuando se aprende un segundo idioma, privando a los estudiantes de sus beneficios. Esta exclusión se debe a las actitudes de los docentes/estudiantes y metodologías tradicionales en donde se genera una aula deshumanizada que prioriza la gramática y las actividades formales/estructuradas de escritura, rechazando actividades de escritura creativa. Sin embargo, nuevos enfoques con respecto al uso de la poesía en el aula están surgiendo y estos están respaldados por evidencia empírica que demuestra las ventajas que la poesía tiene en los estudiantes y una clase deshumanizada. Considerando lo anterior expuesto, este proyecto tiene como objetivo proporcionar a la carrera de Lengua y Literatura Inglesa de la Universidad de Cuenca, un folleto de actividades de escritura basadas en la poesía como una forma de incluir la poesía en la clase mientras se mejora la escritura. Para lo cual, se empleó una metodología cuantitativa con una encuesta como elemento de recopilación de datos. Los resultados de la encuesta mostraron la actitud positiva de los estudiantes al trabajar con poesía y los temas sobre los cuales se desarrollaron las actividades. La conclusión de este proyecto es que las percepciones negativas sobre la poesía no deben generalizarse, ya que los resultados de la encuesta mostraron las actitudes positivas de los estudiantes hacia ella. Por último, la inclusión de la poesía en el aula es una forma innovadora y significativa de promover la escritura mientras se considera el lado humano de los estudiantes |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Ciencias de la Educación en la Especialidad de Lengua y Literatura Ingles |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31552 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.