Title: | Vínculo educativo y participación en el aula |
Authors: | Abril Abril, Nancy Germania Barros Machado, Michelle Azucena |
metadata.dc.contributor.advisor: | Rosano Ochoa, Luis Santiago |
Keywords: | Vinculo Educativo Participacion Educacion General Basica Dialogo Bienestar Buen Trato |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 92 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;201 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The following text revolves around the educational link and classroom participation. These arise from the need to complement academic formation because its relevance is not known in our environment. The intent is to demonstrate the impact of the educational link on the participation of students in the classroom. In order to do this, research and an analysis of bibliographical sources pertinent to the subject were carried out.
This monograph is structured in three chapters. The first gives a detailed description of the educational link, its characteristics, elements, and certain pedagogies that contribute to its establishment. The second chapter emphasizes participation from a general view to take it to the classroom context. To do this the legal framework on which this right is based was analyzed. Then the definition of childhood is discussed. The last part is about levels of participation that arise in the classroom.
From the study of these two categories comes the third chapter which refers to the conditions of the educational link that enable the participation of students in the classroom. As a complement, visualizing this relationship from the perspective of the pedagogy of love is proposed. Finally, it is concluded that the educational link offers the means to encourage participation in the classroom |
Description: | El siguiente escrito gira en torno al vínculo educativo y la participación en el aula. El mismo que surge frente a la necesidad de complementar la formación académica, pues a pesar de la relevancia del tema, no es conocido en nuestro medio. De esta manera se pretende demostrar la incidencia del vínculo educativo en la participación de los estudiantes en el aula. Con este fin, se realizó una investigación de fuentes bibliográficas pertinentes al tema.
Esta monografía está estructurada en tres capítulos; el primero hace una descripción detallada del vínculo educativo, sus características, elementos y ciertas pedagogías que contribuyen a su desarrollo. El segundo capítulo, hace énfasis en la participación desde una mirada general hasta llevarla al contexto aúlico, para ello se analiza el marco legal sobre el que se sustenta este derecho, luego se reflexiona acerca de la concepción de la niñez, posteriormente se trata de los niveles de participación que se suscitan en el aula.
A partir del estudio de estas dos categorías, surge el tercer capítulo, el cual se refiere a las condiciones del vínculo educativo que posibilitan la participación de los estudiantes en el aula. A manera de complemento, se visualiza esta relación bajo la óptica de la pedagogía del amor. Finalmente, se concluye que el vínculo educativo ofrece los medios para fomentar la participación en el salón de clase |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31421 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.