Background: violence in teenage dating relationships is a reality proved in many countries around the world. Their presence its associated with integral development disruption in teenagers and its also related with family violence in the future.
General objective: identify the characteristics about violence in teenage dating relationships of students of Unidad Educativa Fausto Molina, parroquia Tarqui 2018. In the present project, all the students of the campus who fulfilled the inclusion criteria participated.
Method: the research is quantitative, descriptive and transversal, was made on a group of 259 teenage students of Unidad Educativa Fausto Molina, parroquia rural Tarqui.
The data were tabulated on Microsoft Excel database and analized on SPSS 19 statistics software by absolut frecuency, relative frecuency and central tendency. The data was presented in tables.
Conclusion: most of the students have had at least one dating relationship in life, more than half of the students have had a relationship during the current school term. The age of beggining for that kind of relationship ranges between 12 to 15 years old
Time of previous courtship is a month or less, the school is the most common place to establish dating relationships.
More tan 18% of students reveal have suffered or commited violence in their relationships, the main motivations to anger were jealows, friends and family. The guilt on conflicts mostly is assumed by the couple members. Psychological violence is the most common kind of, then the verbal kind. Intrafamily violence is present, especially the verbal kind
Description:
Antecedentes: la violencia en las relaciones de noviazgo en adolescentes es una realidad demostrada en muchos países. Se ha asociado su presencia con perturbación del desarrollo integral del adolescente y con violencia intrafamiliar a futuro.
Objetivo: identificar las características de la violencia en las relaciones de noviazgo de los adolescentes de la Unidad Educativa Fausto Molina de la parroquia Tarqui-2018.
Método: La investigación es de tipo cuantitativo, descriptivo y transversal. Se realizó en un grupo de 259 estudiantes de la Unidad Educativa Fausto Molina de la parroquia rural Tarqui, mediante entrevista estructurada.
Los datos obtenidos se tabularon en una base de datos en Microsoft Excel y se analizaron en el software estadístico SPSS 19 mediante frecuencia absoluta, relativa y tendencia central. Los datos se presentan en tablas simples y compuestas.
Conclusión: la mayoría de los estudiantes han tenido por lo menos una relación de noviazgo y más de la mitad durante el actual periodo lectivo. La edad de inicio de este tipo de relaciones oscila entre los 12 y 15años.
El tiempo de cortejo previo a la relación más común es un mes o menos, el colegio es el lugar más frecuente para entablar relaciones de noviazgo.
Más del 18% de estudiantes han sufrido o cometido actos violentos en sus relaciones de noviazgo, la principal causa de enojo son los celos. El tipo de violencia más frecuente es la de tipo psicológico seguida de la verbal. La violencia intrafamiliar está presente, sobre todo de tipo verbal
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