Title: | Prácticas parentales en familias de niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad |
Authors: | Zambrano Portocarrero, María Laura |
metadata.dc.contributor.advisor: | Clavijo Castillo, Ruth Germania |
Keywords: | Deficit De Atencion Practicas Parentales Hiperactividad Trastorno Familias Psicologia Clinica |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 39 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSC;89 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Parental practices implemented in families with children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) were investigated in the present study to establish the relationship between the previously mentioned practices and two sociodemographic variables: education level and family type. To this aim, a quantitative correlational research project was proposed, which included a total sample of 30 mothers of children with ADHD between the ages of 6 and 11 who regularly attend the Specialized Integral Rehabilitation Center (CRIE) and the Child Development Center of the University of Cuenca (CEDIUC). The Alabama Parenting Questionnaire (APQ) was applied to collect the data for the analysis; it includes affirmations about common parental methods and is composed of two scales: Positive scale including three subscales, i) parental involvement, ii) positive parenting, iii) effective discipline; Negative scale with three subscales as well: i) inconsistent discipline, ii) poor monitoring/supervision, iii) harsh discipline. The results show that although the parents in the sample use positive parental practices more frequently. Also, the results of the study indicate that there is no correlation between the variables-education level and family type-and the use of either positive or negative parental practices. Hence, it is possible to conclude that most parents of children with ADHD implement appropriate child-rearing practices and that the study sample variables, level of instruction and family type, do not influence their parental practices |
Description: | El siguiente estudio investigó las prácticas parentales en familias de niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH), con el objetivo de establecer la relación entre las prácticas parentales y las variables sociodemográficas: nivel de escolaridad y tipo de familia. Se planteó un estudio no experimental, con enfoque cuantitativo y alcance correlacional. La población, estuvo conformada por 30 madres de niños con TDAH, en edades comprendidas entre 6 y 11 años, que acuden al Centro de Rehabilitación Integral Especializado (CRIE) y el Centro de Desarrollo Infantil de la Universidad de Cuenca (CEDIUC). Se utilizó el Cuestionario sobre Prácticas Parentales de Alabama (APQ), que incluye afirmaciones sobre prácticas de crianza comunes en los padres; conformada por dos escalas: escala positiva, que cuenta con tres subescalas, i) implicación parental, ii) crianza positiva y iii) disciplina apropiada; y la escala negativa con tres subescalas, i) disciplina Inconsistente, ii) pobre supervisión y iii) disciplina severa. Se encontró que los padres utilizan con mayor frecuencia las prácticas positivas, además los datos permiten indicar que no existe una correlación entre las variables, nivel de escolaridad y tipo de familia y la utilización de prácticas parentales positivas o negativas. Se concluyó que estas familias en su mayoría utilizan prácticas parentales adecuadas para la crianza de sus hijos, además de que ciertas características de la población estudiada como el nivel de instrucción y el tipo de familia no influyen en el tipo de prácticas parentales que utilizan estos padres |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Clínica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31381 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.