Title: | Intervención didáctica para el fortalecimiento del bioconocimiento en escolares de educación básica y media en la ciudad de Cuenca, Ecuador |
Authors: | Alvarez Ochoa, Isabel Cristina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cazar Ramírez, María Elena |
metadata.dc.contributor.assessor: | Ochoa Aviles, Angélica María Fiebelkorn, Florian Sothmann, Jan-Niklas |
Keywords: | Bioquímica Biodiversidad Bioconocimiento Intervención didáctica Laboratorio Guía de laboratorio |
Issue Date: | 11-Nov-2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 84 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TBQ;596 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | A didactic intervention through laboratory experiments was developed with nine middle school students in four schools of the city. For this purpose, plants available in local markets were used, as well as common materials and reagents in secondary schools. In addition, the assessment of young people and children with respect to biodiversity was investigated. Questionnaires were applied to 593 students aged between 9 and 18 years. The relationships between connection and empathy with nature, well-being, value orientation and environmental concern were evaluated. The questionnaires were digitized with the programs: TeleForm © -Reader and TeleForm © -Scan Station. The statistical analysis was developed in the SPSS program version 24.0.
As a result of this research work, the laboratory guides of five easy-to-assemble experiments are presented, which show the potential of local plants as a source of natural products with antimicrobial and antifungal potential. In addition, the presence of major compounds was evidenced by thin layer chromatography and qualitative reactions. The analysis of the surveys shows that indicators of the perception of biodiversity as a basis for bio-knowledge are associated with the attitudes and values of the students included in the study.
The development of this experimental work strengthens the didactic strategies oriented to the preservation of biodiversity and establishes a baseline to aboard, from the classroom, the valuation of our environment and the preservation of our natural resources. |
Description: | Una intervención didáctica mediante experimentos de laboratorio fue desarrollada con nueve estudiantes de educación media en cuatro unidades educativas de la ciudad. Para el efecto se utilizaron plantas disponibles en mercados locales, además de materiales y reactivos comunes en laboratorios de enseñanza media. Además, se indagó la valoración de jóvenes y niños con respecto a la biodiversidad. Se aplicaron cuestionarios a 593 estudiantes en edades comprendidas entre 9 y 18 años. Se evaluaron las relaciones entre la conexión y empatía con la naturaleza, el bienestar, la orientación de valores y la preocupación ambiental. Los cuestionarios fueron digitalizados con los programas: TeleForm©-Reader y TeleForm©-Scan Station. El análisis estadístico se desarrolló en el programa SPSS versión 24.0.
Como resultado de este trabajo de investigación se presentan las guías de laboratorio de cinco experimentos de fácil montaje, que permiten evidenciar el potencial de plantas locales como fuente de productos naturales con potencial antimicrobiano y antifúngico. Además se evidenció la presencia de compuestos mayoritarios mediante cromatografía en capa fina y reacciones cualitativas. El análisis de las encuestas evidencia que los indicadores de percepción de la biodiversidad como base del bioconocimiento, están asociados con las actitudes y valores de los estudiantes incluidos en el estudio.
El desarrollo de este trabajo de experimentación fortalece las estrategias didácticas orientadas a la preservación de la biodiversidad y establece una línea base para abordar, desde el aula, la valoración de nuestro entorno y la preservación de nuestros recursos naturales. |
metadata.dc.description.degree: | Bioquímica Farmacéutica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30470 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.