Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30407
Title: Percepción de cuidadores y docentes sobre práctica deportiva de niños con déficit de atención con hiperactividad
Authors: Cordero Jarrín, Wilson Eduardo
metadata.dc.contributor.advisor: Cordero Fernández, Vanessa Estefanía
Keywords: PERCEPCION
DEPORTE
TRASTORNO
HIPERACTIVIDAD
DEFICIT DE ATENCION
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 36 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;61
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The purpose of the investigation is to describe the perception of caregivers and teachers of children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in relation to sports practice. The focus was qualitative with exploratory and descriptive scope of a transversal design. The participants were: 7 parents and 3 teachers of children who have been diagnosed with ADHD and who train regularly in a football school. The technique used was a semi-structured interview. One of the most significant results was that caregivers and teachers agree that sport was presented as a positive factor that can contribute to the treatment of ADHD. According to the interviewees, symptoms such as hyperactivity and impulsivity improve, also generating changes in behavior with their friends, at home and school, as well as in academic performance. As a conclusion it was determined that according to the perception of the parents interviewed in this study, that there is a predisposition of them for their children to practice sports. On the other hand, according to the caregivers and teachers interviewed, the educational sport generates feelings like: happiness what could be motivating children to practice sports. Moreover, it concluded that parents and teachers think that sport generates positive changes in children with ADHD in relation to the three contexts evaluated: home, school and friendships. It was perceived that children have improved in their behavior, in academic performance and socialization.
Description: 
El presente estudio tiene como objetivo: describir la percepción de cuidadores y docentes de niños diagnosticados con Trastorno de Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) con relación a la práctica deportiva. El enfoque fue cualitativo con alcance exploratorio, de diseño transversal; los participantes fueron 7 padres de familia (cuidadores) y 3 docentes de niños que han sido diagnosticados con TDAH y que entrenan de manera regular en una escuela de fútbol; la técnica empleada fue la entrevista semiestructurada. De entre los resultados, el más significativo radica en que cuidadores y docentes coinciden en que el deporte se presenta como un factor positivo que puede contribuir con el tratamiento del TDAH, puesto que, según los entrevistados, mejoran los síntomas (hiperactividad e impulsividad) generando cambios tangibles en el comportamiento dentro de los contextos: casa, escuela y pares; así como, cambios en el rendimiento académico. Como conclusión, se determina a raíz de la percepción de los padres entrevistados en este estudio, que existe predisposición por parte de los padres para que sus hijos practiquen deporte, por otro lado, según refieren cuidadores y docentes entrevistados, el deporte educativo, genera alegría en los niños; lo que les motiva para practicar deporte. Se concluye, además, que los cuidadores y docentes piensan que el deporte genera cambios positivos en los niños con TDAH, en relación a los tres contextos evaluados, casa, escuela y pares. Se percibe que los niños tienen mejorías a nivel de su comportamiento, rendimiento académico y socialización.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Educativo
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30407
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfTexto completo979.22 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00