Title: | Conocimiento de la educación emocional en docentes de una Facultad de Psicología en Cuenca |
Authors: | Valverde Alvarez, Jessica Fernanda Zumba Alvarez, Jessica Alexandra |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ortiz Ochoa, William |
Keywords: | Conocimiento Emocion Inteligencia Emocional Educacion |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 35 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;60 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | The study of emotional education is a complex and wide task, nevertheless, it is necessary for the contribution to the field of psychology and for the quality of life of human beings. The categories to consider in the present study are: emotion, emotional intelligence, emotional competencies and emotional education. For this reason, the present study aims to describe the knowledge about emotional education of teachers in the faculty of Psychology at the University of Cuenca. The approach used was qualitative, through an exploratory scope since it consists in examining a little studied subject, the technique used was the semi-structured interview, the teachers were selected through non-probabilistic sampling of the intentional type. For the process of the obtained data, the interviews were transcribed, the information was codified, finally, the information was analyzed and interpreted, which allowed obtaining the results. With the information provided by the teachers it was allowed to redefine from the available theory concepts such as: emotions (concepts and types), emotional intelligence (features of a person with emotional intelligence), emotional competences (definition), emotional education (definition, effects in teachers, students and family), all framed in higher education institutions. The research has allowed access to basic information on the different categories thus fulfilling the objectives proposed for this research. |
Description: | El estudio de la educación emocional es una labor compleja y amplia, no obstante, es necesario para la contribución al campo de la psicología y para la calidad de vida de los seres humanos. Las categorías a considerar en el presente estudio son: emoción, inteligencia emocional, competencias emocionales y la educación emocional. Por esta razón el presente estudio tiene como objetivo describir los conocimientos sobre educación emocional de los docentes en la facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca. El enfoque utilizado fue cualitativo, mediante un alcance exploratorio puesto que consiste en examinar un tema poco estudiado, la técnica empleada fue la entrevista semiestructurada, los docentes fueron seleccionados mediante el muestreo no probabilístico de tipo intencional. Para el proceso de los datos obtenidos se transcribieron las entrevistas, se codificó la información, por último, se analizó y se interpretó la información, lo que permitió obtener los resultados. Con la información proporcionada por los docentes se permitió redefinir desde la teoría disponible conceptos tales como: emociones (conceptos y tipos), inteligencia emocional (rasgos de una persona con inteligencia emocional), competencias emocionales (definición), educación emocional (definición, efectos en docentes, estudiantes y familia), todo ello enmarcado en las instituciones de educación superior. La investigación ha permitido acceder a la información básica sobre las diferentes categorías cumpliendo así los objetivos propuestos para esta investigación. |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30311 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.