Title: | La concepción de la paternidad a través del abordaje de la educación sexual en el contexto académico |
Authors: | Muñoz Angamarca, Luis Gabriel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ortiz Ochoa, William Alfredo |
Keywords: | Educacion Sexual Paternidad Adolescente Sexualidad Tesis De Maestria En Educacion Sexual |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 80 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4;1358 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | The objective that was proposed in the investigation presented was to identify the concept of consolidated paternity through the approach of Sexual Education in the adolescent parents who are attending the Unified General Baccalaureate in the Educational Unit La Inmaculada of the city of Cuenca, academic year 2016-2017. For this, a qualitative methodology was designed to help collect and process information obtained from semi-structured interviews with a specific population: the male students of the "La Inmaculada" Educational Unit whose cases were identified as of adolescent paternity thanks to the previous intervention of the Department of Student Counseling of the institution; it was thus determined the existence of 5 cases of adolescent paternity based on which data were collected that allowed to reach the conclusions that, firstly, the approach of Sexual Education on the category of paternity has been limited in the educational institution mentioned also that it has focused on a biologicist approach; on the other hand, the relation between the conception of paternity of the adolescent parents and their socio-cultural context was established, and finally the empirical nature of these conceptions was established. Based on the above mentioned conclusions, a proposal for intervention could be outlined that seeks to work on the orientation given to Sex Education and, specifically, to address the topic of paternity in adolescents, within the educational center that participated in the investigation. |
Description: | El objetivo que se propuso en la investigación presentada fue: identificar la concepción de paternidad consolidada a través del abordaje de la Educación Sexual en los padres adolescentes que se encuentran cursando el Bachillerato General Unificado en la Unidad Educativa La Inmaculada de la ciudad de Cuenca, año lectivo 2016-2017. Para esto, se diseñó metodología cualitativa que ayude a recopilar y procesar información obtenida de la aplicación de entrevistas de tipo semi-estructurado a una población específica: la de los estudiantes varones de la Unidad Educativa “La Inmaculada” cuyos casos fueron identificados como de paternidad adolescente gracias a la intervención previa del Departamento de Consejería Estudiantil de la institución; fue así que se determinó la existencia de 5 casos de paternidad adolescente con base en los cuales se recopilaron datos que permitieron llegar a las conclusiones que, en primer lugar, el abordaje de Educación Sexual sobre la categoría de paternidad ha sido limitado en la institución educativa mencionada además que se ha centrado en un enfoque biologicista; por otro lado, se llegó a evidenciar la relación que tiene la concepción de paternidad de los padres adolescentes con su contexto socio-cultural y, finalmente, se estableció la naturaleza empírica de dichas concepciones. A partir de las mencionadas conclusiones, se pudo delinear una propuesta de intervención que busca trabajar en la orientación que se le da a la Educación Sexual y de forma específica al abordaje del tema de la paternidad en adolescentes, dentro del centro educativo que participó en la investigación. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Educación Sexual |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30279 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.