Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30275
Title: Percepciones de docentes sobre el uso de prácticas inclusivas en el aula de una institución fiscal
Authors: Bermeo Arpi, Diana María
metadata.dc.contributor.advisor: Rosales Jaramillo, Guido Leonel
Keywords: PERCEPCIONES
INCLUSION EDUCATIVA
PRACTICAS INCLUSIVAS
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 45 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;58
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Inclusive Education implies going beyond the access of the students with special educational needs to regular schools. Inclusive Education involves the elimination and minimization of the barriers that limit the learning and participation of the entire educational institution. The main objective of this research was to describe the perceptions of teachers about the use of inclusive practices in the classrooms within a governmental educational institution in Cuenca. The instrument used for this purpose was the “Teacher Perceptions Questionnaire about the Inclusion and the Scale of Adaptations in Teaching”, obtained in the doctoral thesis of Esther Chiner (2011). The professorate from “Unidad Educativa República del Ecuador” was taken as population in the investigative work. The research design had a quantitative approach, non-experimental and transversal descriptive scope. For data analysis and interpretation the author used the statistics programs SPSS and Excel. Using the results obtained through the questionnaires applied to the teachers of the institution, the author established frequencies, means and standard deviation. The results manifested that teachers show moderate or indifferent perception regarding the use of inclusive practices in the classroom, since the scores are located in the average according to the correction system. It also demonstrated that teachers respond to their students with special needs through the moderate use of teaching strategies
Description: 
La inclusión educativa implica ir más allá del acceso de los estudiantes con necesidades educativas especiales a las escuelas regulares, implica eliminar o minimizar las barreras que limitan el aprendizaje y la participación de todos los estudiantes. El objetivo principal de la presente investigación fue describir las percepciones de los docentes sobre el uso de las prácticas inclusivas en el aula de una institución Educativa fiscal de Cuenca. Se aplicó como instrumentos el Cuestionario de Percepciones del Profesorado acerca de la Inclusión y la Escala de Adaptaciones de la Enseñanza, extraída de la Tesis doctoral de Esther Chiner (2011). Para el trabajo investigativo se tomó la población correspondiente a los docentes de la Unidad Educativa República del Ecuador. El diseño de investigación tuvo un enfoque cuantitativo, alcance descriptivo no experimental y transversal. Para el análisis de los datos y la interpretación de los mismos se utilizaron los programas estadísticos SPSS y Excel. Se establecieron frecuencias, medias y desviación típica, con los resultados obtenidos a través de los cuestionarios aplicados a los docentes de la institución. Los resultados obtenidos expresaron que los docentes tienen una percepción moderada o indiferente respecto al uso de prácticas inclusivas en el aula, pues los puntajes se ubican en la media según el sistema de corrección, demostrando también que los docentes atienden a los alumnos con necesidades educativas especiales mediante el uso moderado de estrategias de enseñanza
metadata.dc.description.degree: 
Psicóloga Educativa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30275
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo1.09 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00