Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30255
Title: Factores y característica del acoso escolar en adolescentes víctimas y agresores de educación básica superior
Authors: Criollo Cabrera, Karla Verónica
Jara Bravo, Jessica Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Arévalo Ojeda, Yolanda Carolina
Keywords: ACOSO ESCOLAR
ADOLESCENTE
AGRESOR
VICTIMA
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 56 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;71
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The purpose of this study was to determine the factors and characteristics of bullying in adolescent victims and aggressors of high school, the study was carried out with a transversal design of descriptive scope. It counted with the participation of 190 students of higher basic education of the Unidad Educativa República del Ecuador (Cuenc), whose ages were between 12 and 14 years. The questionnaire Cuestionario sobre Intimidación y Maltrato entre Iguales by Ortega, Mora-Ortega and Mora (1995) was used to collect data, which consists of 29 multiple-choice questions and an open question, which makes it easier to recognize the frequency of response by each participant's item. The instrument includes four items on sociodemographic data of the student and 26 items linked to: interactional patterns of violence in educational institutions, victims and aggressors identification, types, causes, scenarios and moments of bullying and who intervenes when bullying happens. Instrument’s validation in this study was carried out by expert judgment. The results obtained in this research indicate that there is an important percentage of bullying with a higher prevalence of direct harassment, as well as the characteristics of bullying, as maintenance over time and intentionality to cause harm, are present in students identified as victims and aggressors. In addition, there is evidence that factors such as age, sex, family and school environment affect the manifestation of bullying in different scenarios in the educational institution. Based on the results obtained, is possible to conclude that there is a possibility that the situation of harassment in the participants is normalizing both in the perception of victims and in that of the aggressors; because the school environment is perceived as favorable despite the fact that bullying exists.
Description: 
El presente estudio tuvo como propósito determinar los factores y características del acoso escolar en adolescentes víctimas y agresores de educación básica superior, el estudio se realizó con un diseño transversal de alcance descriptivo. Contó con la participación de 190 estudiantes de Educación básica superior de la Unidad Educativa República del Ecuador de la Ciudad de Cuenca, cuyas edades fueron entre 12 y 14 años. Para la recolección de datos se utilizó el Cuestionario sobre Intimidación y Maltrato entre Iguales realizado por Ortega, Mora-Ortega y Mora (1995), que consta de 29 preguntas de opción múltiple y una pregunta abierta, lo que lo que facilita reconocer la frecuencia de respuesta por ítem de cada participante, el instrumento incluye cuatro ítems sobre datos sociodemográficos del estudiante y 26 ítems ligados a: patrones interaccionales de violencia en las instituciones educativas, identificación de víctimas y agresores, identificar los tipos, las causas, los espacios y los momentos del acoso y quien interviene cuando se produce el acoso. El proceso de validez del instrumento se realizó mediante juicio de expertos. Los resultados obtenidos en esta investigación señalan que existe un porcentaje importante de acoso escolar con mayor prevalencia de acoso de tipo directo, así también, las características del acoso como mantenimiento en el tiempo e intencionalidad de causar daño, están presentes en los estudiantes identificados como víctimas y agresores; además, se evidenció que factores como la edad, sexo, ambiente familiar y escolar inciden en la manifestación de acoso en distintos escenarios en la institución educativa. En base a los resultados obtenidos se concluyó que existe la posibilidad de que la situación de acoso en los participantes se esté normalizando tanto en la percepción de víctimas como en la de los agresores; pues el ambiente escolar es percibido como favorable a pesar de que existe acoso escolar.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Clínico
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30255
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdftexto completo1.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00