Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30243
Title: Habilidades sociales según tipología de familias en estudiantes de Facultad de Psicología en Cuenca
Authors: Vera Valarezo, Vanessa Katherine
Chávez León, José Ismael
metadata.dc.contributor.advisor: Clavijo Castillo, Ruth Germania
Keywords: TIPOLOGIA FAMILIAR
DIFERENCIAS DE GENERO
HABILIDADES SOCIALES
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 39 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;70
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
In the process of development and learning of each person is involved as the first school the family and it is there where people get the skills that they will use during his life. The main objective of this research was to determine the social skills according to family typology of the students of the faculty of psychology of the University of Cuenca, as well as to identify if there are a significant difference between social skills based on family typology and gender. The sample consisted of 312 students, 205 are women and 107 are men. A socio-demographic record was applied to determine the type of family and the Social Skills Scale (EHS) instrument to obtain information about their social skills. Data analysis was conducted using SPSS, in which a descriptive analysis, frequency measures of central tendency and the tests such as T-Student and ANOVA were applied. It was found that there are important differences by gender when it comes to social skills, yet with regard to family typology, there were no significant differences; it was also found that University students have medium high levels of social skills.
Description: 
En el proceso de desarrollo y aprendizaje de cada persona, está involucrada como primera escuela, la familia, y es aquí en donde el individuo adquiere las destrezas que usara durante su vida. El objetivo principal de la investigación fue determinar las habilidades sociales según la tipología familiar de los estudiantes de la Facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca, así como identificar si existen diferencias significativas en cuanto a las habilidades sociales desde el género y la tipología familiar. Se aplicó una ficha socio demográfica para determinar el tipo de familia y el instrumento Escala de Habilidades Sociales (EHS) para obtener información acerca de sus destrezas sociales. El análisis de datos se desarrolló mediante el programa SPSS, usando el análisis descriptivo, frecuencias, medidas de tendencia central y con las pruebas T-Student y ANOVA de un factor para verificar la significancia. Se encontró que a nivel de género existen diferencias importantes en cuanto a habilidades sociales, no obstante, en relación a la tipología familiar no se evidencia una diferencia significativa; así también se encontró que los estudiantes universitarios presentan niveles medio altos en sus habilidades sociales.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Educativo
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30243
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00