Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30174
Title: Metodologías participativas con enfoque integrador desde la complejidad
Other Titles: Participatory methodologies with integrative approach from the complexity
Authors: Alava Atiencie, Gabriela
Orellana Espinoza, Elvis
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: gabriela.alava@ucuenca.edu.ec
elvis.orellana@ucuenca.edu.ec
metadata.dc.ucuenca.nombrerevista: Economía y Política
Keywords: Epistemologia
Positivismo
Pensamiento
Reduccionismo
Issue Date: Jul-2014
metadata.dc.ucuenca.paginacion: Páginas 61-79
metadata.dc.description.numberSequence: 
número 20
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
metadata.dc.type: Article
Abstract: 
The article presents a scientific literature review of proposals that have emerged with the epistemological dominance of positivism, reductionist and mechanistic worldview. These alternatives are: The complexity theory that exceeds the reductionist, mechanistic and dichotomous thinking, and allows to analyze the reality from different perspectives, approaches and knowledge, and catalyzes the transformation and changing situations. The systems theory , which proposed that the change actually comes from the selforganizing and emergent systems. The Participatory Methodologies raising various techniques that promote dialogue between academic knowledge and social knowledge (popular). Integrative approaches and decolonization thoughts that transcend and go beyond positivism as modes of knowledge production based on subject-subject relations, rather than subject object relations.
Description: 
El artículo presenta una revisión literaria científica de propuestas que han surgido ante el predominio epistemológico del positivismo y de una visión reduccionista y mecanicista del mundo. Estas alternativas son: La teoría de la complejidad que supera el pensamiento reduccionista, mecanicista y dicotómico; ya que permite analizar la realidad desde diversas perspectivas, enfoques y saberes, y al mismo tiempo cataliza la transformación y el cambio de situaciones. La teoría de sistemas en la que se propone que el cambio de la realidad viene desde los sistemas emergentes o auto organizados. Las Metodologías participativas que plantean diversas técnicas que promueven el diálogo entre el saber académico y el saber social (popular). Enfoques integradores y descolonizadores del pensamiento que trascienden y desbordan el positivismo como modos de producción de conocimiento basados en relaciones sujeto–sujeto, más que en sujeto-objeto.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30174
ISSN: 1390-7921
http://dx.doi.org/10.25097/rep. n20.2014.03
Appears in Collections:No. 20 (julio diciembre 2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1251-3843-1-PB.pdftexto completo338.75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00