Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29949
Title: Autoeficacia en docentes de secundaria
Authors: Calle León, Diana Miriam
metadata.dc.contributor.advisor: León Machuca, Walter Fabián
Keywords: Autoeficacia
Docente
Labor Docente
Unidades Educativas
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 33 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;53
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research paper describes the level of teacher self-efficacy in Unified General Baccalaureate (BGU) teachers, the study sample for this research was 100 teachers chosen intentionally: 50 men and 50 women; 16 private and 12 public educational institutions of the city of Cuenca. We worked with a type of quantitative study, corresponds to a cross-sectional design whose scope was descriptive, we used the "Efficacy Scale of Professor Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy" (2001), adapted to Spanish by Covarrubias (2014). The results obtained show that there is a medium level with a tendency towards high levels of self-efficacy among teachers in both public and private institutions. Confirming that teachers are considered significantly more effective in teaching and learning strategies, followed by the effectiveness in the involvement of students; On the other hand, teachers say they feel less effective in the management of the class, followed by the attention they must provide to students. The research also allowed us to demonstrate that there is no relationship between the sociodemographic variables (age, sex, teaching experience and institutions by type of support) and the levels of self-efficacy of the BGU teachers. This coincides with the results of studies conducted on the same subject both nationally and internationally in which the level of self-efficacy at a general level in both private and public institutions is the same.
Description: 
El presente trabajo de investigación describe el nivel de autoeficacia docente en los profesores de Bachillerato General Unificado (BGU), la muestra de estudio para esta investigación fue de 100 docentes escogidos de forma intencional: 50 hombres y 50 mujeres; 16 instituciones educativas particulares y 12 públicas de la ciudad de Cuenca. Se trabajó con un tipo de estudio cuantitativo, corresponde a un diseño transversal cuyo alcance fue descriptivo, se utilizó la “Escala de Eficacia del Profesor Tschannen–Moran y Woolfolk Hoy” (2001), adaptada al español por Covarrubias (2014). Los resultados obtenidos demuestran que existe un nivel medio con tendencia a altos niveles de autoeficacia en los docentes tanto en las instituciones públicas como particulares. Confirmando así, que los docentes se consideran significativamente más eficaces en las estrategias de enseñanza y aprendizaje, seguida por la eficacia en la implicación de los estudiantes; por otro lado, los docentes manifiestan sentirse menos eficaces en cuanto al manejo de la clase, seguido por la atención que deben brindar a los estudiantes. La investigación también nos permitió demostrar que no existe relación entre las variables sociodemográficas (edad, sexo, experiencia docente e instituciones por tipo de sostenimiento) y los niveles de autoeficacia de los docentes de BGU. Lo que coincide con resultados de estudios realizados con la misma temática tanto a nivel nacional como internacional en las cuales en el nivel de autoeficacia a nivel general tanto en instituciones privadas como publicases es igual.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Psicología Educativa en la Especialización de Orientación Profesional
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29949
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulacion.pdftexto completo722.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00