Title: | Aceptación, rechazo y control parental relacionado con el rendimiento académico de estudiantes en escuelas fiscales. Cuenca |
Authors: | Palacios Kirby, Ana Gabriela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Palacios Madero, María Dolores |
Keywords: | Rendimiento Academico Rechazo Educacion General Basica |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 40 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;52 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This research is part of the research project "Acceptance and Rejection Parental perceived by children attending schools in the city of Cuenca" and has the purpose of correlating parental acceptance, rejection and control with academic performance in sixth and seventh graders of Basic General Education in public schools from Cuenca; which is based on Rohner's Interpersonal Theory. This research has a quantitative approach, is cross-sectional with correlational scope, for which the questionnaire "Child-Parq / Control: Father / Mother of Rohner (2004) and the sociodemographic record was applied.
In the present study, 394 students of sixth and seventh grade of Basic General Education attended the public schools of the city of Cuenca. For the analysis of data, the expressions of parental acceptance, rejection and control were described, in addition, the students' academic performance were classified, to subsequently correlate these two variables.
The results report that, in general, children perceive themselves as accepted and highly controlled by their parents; in terms of academic performance, it was found that girls have better grades than boys, and finally, two important results were reported: the higher the number of siblings, the male children are perceived as rejected by their mother; and to a greater qualification the males perceive greater feeling of acceptance of their mother. |
Description: | La presente investigación surge del proyecto de investigación “Aceptación y Rechazo paterno percibido por los niños que asisten a las escuelas de la ciudad de Cuenca” y tiene el propósito de correlacionar la aceptación, rechazo y control parental con el rendimiento académico en estudiantes de sexto y séptimo de Educación General Básica (EGB) en escuelas fiscales de la Ciudad de Cuenca. El estudio se basa en la Teoría Interpersonal de Aceptación y Rechazo (Rohner, 2014). La investigación responde a un enfoque cuantitativo, es de tipo transversal con alcance correlacional, y se aplicó el cuestionario Child-Parq/Control: Padre/Madre de Rohner (2004). Participaron 394 estudiantes de sexto y séptimo de Educación General Básica que asisten a nueve escuelas fiscales de la ciudad de Cuenca. Para el análisis de datos se describió las expresiones de aceptación, rechazo y control parental, además de clasificar el rendimiento académico de los estudiantes para posteriormente correlacionar estas dos variables.
Los resultados reportan que los niños se perciben altamente aceptados y controlados por sus padres y madres; en cuanto al rendimiento académico, se encontró que las mujeres tienen mejores calificaciones que los varones, y finalmente, se reporta: que a mayor número de hermanos, los hijos varones se perciben como rechazados por su madre; y a mayor calificación los varones perciben mayor aceptación de su madre. |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29942 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.