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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29803
Title: Calidad en el servicio público: una experiencia personal de aprendizaje y adaptación
Other Titles: Quality in the public service: a personal experience of learning and adaptation
Authors: Tenesaca, Víctor
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: vtenesaca@ceaaces.gob.ec
metadata.dc.ucuenca.nombrerevista: Revista de la Facultad de Ciencias Químicas
Keywords: Calidad
Ejercicio Profesional
Servicio Publico
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: Páginas 85-96
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
metadata.dc.type: Article
Abstract: 
The Constitution of Ecuador (2008) in its article 227, talks about the principles governing public administration and among them stands out one that is familiar to every Industrial Engineer: quality. This article describes a personal experience in the public sector in the specific area of quality and for this purpose, two specific cases are presented: The first is the improvement plan for direct care units and under the agreement of the Ministerio de Inclusión Económica y Social, MIES, developed between the years 2014 and 2015 and that was elaborated by its Department of Service Quality staff. The other talks about the work done actually by the Department of Evaluation and Accreditation of Universities and Polytechnic Schools of the Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad, CEAACES, for the improvement of higher education in Ecuador. First, it presents the tools and methods that were designed and used in order to solve problems in the area of social services and on second, the experience of working in an area of high complexity such as higher education. It is intended to show both the way in which a problem is solved through the design and construction of specific tools, as well as possible scenarios of performance and application of knowledge for the engineer.
Description: 
La Constitución Política del Ecuador (2008) en su artículo 227, habla sobre los principios que rigen la administración pública y entre ellos destaca uno que es familiar para todo Ingeniero Industrial: calidad. Este artículo describe una experiencia personal en el sector público en el área específica de la calidad y para ello se presenta dos casos puntuales: El primero es el plan de mejora para las unidades de atención directa y bajo convenio del Ministerio de Inclusión Económica y Social, MIES, desarrollado entre los años 2014 y 2015 y que fue elaborado por el equipo de su Dirección de Evaluación de Calidad de los Servicios del MIES. El otro habla sobre el trabajo que desarrolla actualmente la Dirección de Evaluación y Acreditación de Universidades y Escuelas Politécnicas del Consejo de Evaluación, SAcreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior, CEAACES, en pro de la mejora de la educación superior en el Ecuador. Por un lado, se presentan las herramientas y métodos que se diseñaron y emplearon con el fin de dar solución a problemas en el área de los servicios sociales y por otro lado, la experiencia de trabajar en un área de alta complejidad como es la educación superior. Se pretende mostrar tanto la manera en la que se resuelve un problema mediante el diseño y construcción de herramientas específicas, como también los posibles escenarios de actuación y aplicación de los conocimientos para el ingeniero.
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29803
ISSN: 1390-1869
Appears in Collections:Edición especial (enero 2017)

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