Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29664
Title: Evaluación con el Test Tepsi del desarrollo psicomotor en niños y niñas de 3 a 5 años de la Unidad Educativa Fray Gaspar de Carvajal de la Parroquia Sayausi. Cuenca, mayo-octubre 2017
Authors: Guamán Chillogalli, Alexandra Nataly
Loayza Saritama, Katherine Lisbeth
metadata.dc.contributor.advisor: Ortega Chica, Paula Soledad
metadata.dc.contributor.assessor: Pesantez Díaz, Tania Lorena
Keywords: Desarrollo Psicomotor
Desarrollo Infantil
Unidad Educativa
Estimulación Temprana
Parroquia Sayausi
Issue Date: 11-Nov-2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 64 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECE;103
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Background: The delay in psychomotor development involves alterations in areas such as: language, post-motor acquisitions and social interaction skills, these alterations in development are considered relevant problems that have high impact for the family and society. Sometimes these disorders may be transient or may be a cause of disability, so the evaluation is a primary factor that will allow to assess medical behavior and family intervention. Objective: To determine the psychomotor development in children from 3 to 5 years of age, with the TEPSI Test, in the Educational Unit "Fray Gaspar de Carvajal", of the Sayausí Parish of the Cantón Cuenca, in the period May-October 2017. Methodology: The present study uses a descriptive design of cross section; the sample was made up of the whole universe, 170 boys and girls of the Educational Unit "Fray Gaspar de Carvajal", of the Sayausí Parish of the Cuenca Canton, between the ages between 3 and 5 years old. Result: The studied sample presented homogeneity in terms of gender, however, in age group 65% belonged to children aged between 4 years 6 months 1 day to 5 years. There was a delay in coordination, language and motor skills in 8%, 6.5% and 7.6% respectively. Of the sample evaluated, they are located in the risk category 27% in the coordination area, 18.2% in language and 12.9% in motor skills. Conclusions: Only statistically significant relationship was found between language and age, being these inversely proportional, meaning that the younger the child, the greater the risk of delay. The application of the Tepsi test showed that when relating the categories of normality, risk and delay for the evaluated sample, it is observed that there is a greater risk in the coordination and motor skills in the third age group (4-5 years) and the delay is made more evident at the language level.
Description: 
Antecedentes: El retraso en el desarrollo psicomotor implica alteraciones en áreas como: el lenguaje, adquisiciones posturo-motrices y habilidades de interacción social. Estas alteraciones en el desarrollo se consideran problemas relevantes que tienen alto impacto para la familia y la sociedad. Objetivo: Determinar el desarrollo Psicomotor en niños y niñas de 3 a 5 años de edad, con el Test TEPSI, en la Unidad Educativa “Fray Gaspar de Carvajal”, de la Parroquia Sayausí del Cantón Cuenca, en el período mayo-octubre del 2017. Metodología: El presente estudio emplea un diseño descriptivo de corte trasversal. La técnica utilizada fue la observación y evaluación directa a los niños y niñas, para el cual se utilizó el test Tepsi; la muestra estuvo conformada por la totalidad del universo, 170 niños y niñas de la Unidad Educativa “Fray Gaspar de Carvajal”, de la Parroquia Sayausí del Cantón Cuenca, en edades comprendidas entre los 3 y 5 años de edad. La información se recolectó mediante el software SPSS V18, las medidas estadísticas utilizadas en el desarrollo de la tabulación de datos fueron frecuencia, tablas y gráficos según las variables de estudio. Resultados: Se encontró retraso en las áreas de coordinación, lenguaje y motricidad en un 8%, 6,5% y 7,6% respectivamente. En la categoría de riesgo 27% en el área de coordinación, 18,2% en lenguaje y 12,9% en motricidad. En relación a las capacidades motrices, del lenguaje y la coordinación con respecto al género, prevalecen los índices de riesgo y retraso para el sexo masculino
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Estimulación Temprana
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29664
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO DE INVESTIGACIÓN.pdfTexto completo1.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00