Title: | El arte del álbum ilustrado: La ilustración infantil como elemento estético hipertextual |
Authors: | Parra Ogeda, Darwin Xavier |
metadata.dc.contributor.advisor: | Calle Bustos, Víctor Geovanny |
Keywords: | Artes Visuales Ilustración infantil Estética Técnica |
metadata.dc.audience.educationLevel: | Tesis de Maestría en Estudios del Arte |
Issue Date: | 16-Jan-2018 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 78 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TM4AV;103 |
metadata.dc.type: | masterThesis |
Abstract: | The picture book, called illustrated book or illustrated album, is considered an independent category within children’s literature. It is “a primary form of postmodernism because of its open-minded and because of the interrelations between text and image that are established within” (Senis, 2014, p.116). Text and image are codependent of each other; if one of them is absent, the story would be incomprehensible. This is a main point of this genre but it should not be taken as a definitive statement. The relationship between text and image are multiple and of different nature.
Some of these characteristics gain the interest of designers, visual artists, self-taught artists and writers, who are the ones who intervene in the creation of the picture book. What I am proposing to do is to develop an illustrated album with a mixed technique: a hand drawing colored in Photoshop. The main idea will be about a cat that is searching for his true love and has the adventure of a lifetime. The reader will be absorbed by the illustrations because the text will not be straightforward but it will also make the illustration a hypertext structure providing a different experience and understanding like no other.
It aims to simplify technical aspects and concepts of the illustrations, constantly appealing to the metaphoric correlation between the plasticity and the literality which allows an uncountable number of readings due to the image’s polysemic character. |
Description: | El picture book, álbum ilustrado o libro-álbum, es considerado un género independiente
dentro de la literatura infantil. Es “una manifestación de primer orden en la
cultura posmoderna por su carácter abierto y por las relaciones entre texto e imagen
que se establecen dentro de él” (Senís, 2014, p.116). Texto e imagen son complementarios.
En ausencia de uno de ellos, la historia sería incomprensible. Ésta es
una aproximación o una entrada primaria a este género, y no se pretende asentar
conceptos definitivos, puesto que las relaciones entre texto/imagen son múltiples y
de diferente índole.
Algunas de estas características despiertan el interés de diseñadores, artistas visuales,
autodidactas y escritores, quienes son los que intervienen en la creación.
Lo que propongo es la realización de un álbum ilustrado con técnica mixta: dibujo
sobre papel y coloreado en photoshop. La idea principal gira al rededor del personaje
de un gato que va en busca de su amor y vive una aventura. El lector se sentirá
absorbido por la ilustración infantil, donde la lectura no sólo será lineal sino que las
ilustraciones formarán la estructura de hipertexto como otro modo de experiencia
estética y de constructo en cuanto al conocimiento primario.
Se pretenden ejemplificar aspectos técnicos y conceptuales de las ilustraciones
recurriendo constantemente a la metáfora visual para una reflexión circundante
entre la plasticidad y la literalidad, permita un sinnúmero de lecturas por el carácter
polisémico de la imagen. |
metadata.dc.description.degree: | Magíster en Estudios del Arte |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/29355 |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.