Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28753
Title: Organización del espacio físico y clima del aula
Authors: Farfán Morocho, Irene Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Cabrera Ortiz, Freddy Patricio
Keywords: ORGANIZACION
APRENDIZAJE
RELACIONES SOCIALES
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 102 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;191
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This monograph was developed in order to complete the career in Basic General Education at the University of Cuenca. The study revolves around two categories of great importance in the teaching-learning processes: the physical space and the school climate. It is tried to show the relation between these two elements from a research and bibliographical analysis. First, we investigate the use and distribution of space in four selected pedagogical approaches: traditionalism, naturalism, behaviorism and constructivism. Then, a detailed description of the school climate category is made in aspects of conception, typology and the dimensions that configure it. The analysis of the two categories establishes a relationship between the organization of the physical space and the school climate, related to the changes in the possibilities and limitations that can allow a certain spatial organization to be traditional or dynamic in communication, dialogue, socialization and the establishment of rules among educational actors. It is concluded that there are no unique or magical organizations that allow the creation of a positive climate, but the opportunities offered by new environments in the institution or community are possibilities to improve interactions between students and teachers and consequently create a beneficial nutritional climate for the processes of teaching- learning.
Description: 
La presente monografía se desarrolló a fin de culminar la Carrera de Educación General Básica en la Universidad de Cuenca. El estudio gira en torno a dos categorías de gran importancia en los procesos de enseñanza-aprendizaje: el espacio físico y el clima escolar. Se pretende mostrar la relación entre estos dos elementos a partir de una investigación y análisis bibliográfico. En primer lugar se investiga el uso y distribución del espacio dentro de cuatro enfoques pedagógicos seleccionados: el tradicionalismo, naturalismo, conductismo y constructivismo. Luego, se realiza una descripción detallada de la categoría clima escolar en aspectos de concepción, tipología y las dimensiones que lo configuran. A partir del análisis de las dos categorías se establece una relación entre la organización del espacio físico y el clima escolar, relacionada a los cambios en las posibilidades y limitaciones que puede permitir una determinada organización espacial, sea tradicional o dinámica, en la comunicación, el diálogo, la socialización y el establecimiento de reglas entre los actores educativos. Se concluye que no existen organizaciones únicas o mágicas que permitan la creación de un clima positivo, pero las oportunidades que brindan nuevos ambientes dentro de la institución o la comunidad son posibilidades para mejorar las interacciones entre estudiantes y docente y en consecuencia crear un clima nutritivo beneficioso para los procesos de enseñanza aprendizaje.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28753
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00