Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28723
Title: Propuesta innovadora para la enseñanza-aprendizaje de la multiplicación en cuarto año, a partir de actividades constructivas y lúdicas
Authors: Astudillo Ayabaca, Diana Alexandra
Villa Vivar, Pamela Tatiana
metadata.dc.contributor.advisor: Aguilar Feijoó, María Gabriela
Keywords: ACTIVIDAD CONSTRUCTIVA Y LUDICA
ENSEÑANZA
INVOLUCRAMIENTO
RESOLUCION DE PROBLEMAS
APRENDIZAJE
MULTIPLICACION
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 129 p.
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;189
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The present proposal of innovation is located within the field of didactics of mathematics. The purpose of this work is that the children of Fourth year of Basic of the school "Victoria" develop the comprehension of the multiplication, through the use of constructive and playful activities, so that this operation can be used in everyday situations. For this purpose, a diagnosis was made based on the use of different information collection techniques, such as: interview to the teacher, observation of two mathematics’ classes and a pedagogical test. The results showed that children present difficulties in the representation of multiplicative models (linear, group and geometric); differentiation between sum and multiplication in problem solving and justification of the use of mathematical processes in solving problems. Based on this, an innovative proposal is presented from a constructivist vision, which seeks to improve teaching - learning of multiplication, based on constructive and playful activities such as: games, stories, use of teaching materials, group problem solving and individual and others. In addition, this work searches to involve children in the learning of multiplication and that they can relate what has been learned in the classroom with their daily lives.
Description: 
La presente propuesta de innovación se ubica dentro del campo de la didáctica de la matemática. El propósito de la misma es que los niños de cuarto año de básica de la escuela fiscomisional “Victoria” desarrollen la comprensión de la multiplicación, mediante el uso de actividades constructivas y lúdicas, de tal manera que esta operación pueda ser utilizada en situaciones cotidianas. Para ello se elaboró un diagnóstico a partir del uso de distintas técnicas de recolección de información, tales como: entrevista a la docente, observación de dos clases de matemática y una prueba pedagógica. Los resultados reflejaron que los niños presentan dificultad en la representación de los modelos multiplicativos (lineal, grupal y geométrico); diferenciación entre suma y multiplicación en la resolución de problemas y justificación del uso de procesos matemáticos en la resolución de problemas. En función de esto se plantea una propuesta innovadora desde una visión constructivista, la cual busca mejorar la enseñanza – aprendizaje de la multiplicación, a partir de actividades constructivas y lúdicas como: juegos, cuentos, uso de material, resolución de problemas en grupo e individual, entre otras. A más de ello, este trabajo busca que los niños se involucren en el aprendizaje de la multiplicación y puedan relacionar lo aprendido en el aula con su vida cotidiana.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Educación General Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28723
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACIÓN.pdf5.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00